News   /   آسيا   /   تلگرام

نمایندگان سازمان ملل خواستار رسیدن کمک‌ها به شمال میانمار شدند

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، (با کت خاکستری در مرکز تصویر) حین بازدید از یک روستای مسلمان‌نشین در ایالت راخین (13 آذر 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گزارش خبرگزاری رویترز، تعدادی از کشورهای غربی روز جمعه خواستار افزایش دسترسی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایالت راخین در شمال کشور میانمار شدند.

نمایندگان کشورهایی از جمله فرانسه، هلند، اسپانیا، ترکیه و امریکا در سازمان ملل متحد می‌گویند مسئولین ایالت راخین، که تحت کنترل مقامات نظامی هستند، اغلب دستور تحویل اعانه‌ها را لغو یا به تعویق می‌اندازند.

این دیپلمات‌ها طی بیانیه‌ای خطاب به دولت میانمار گفتند: «ما نگران تأخیر در تحویل کمک‌ها هستیم و از مقامات میانمار می‌خواهیم موانع را از سر راه رسیدن کمک به ده‌ها هزار انسانی که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، از جمله کودکان مبتلا به سوءتغذیه، بردارند.»

برخی از نمایندگان در این بیانیه هشدار دادند که کاسۀ صبرشان در برابر مقامات دولتی و نظامی میانمار لبریز شده است و دیگر گزینه‌ای برای تحت تأثیر قرار دادن آنان ندارند.

پس از انتشار گزارش‌های متعدد از تهاجم بی‌رحمانۀ ارتش میانمار علیه مسلمانان منطقۀ راخین، سازمان ملل متحد از آنگ سان سو چی، رهبر حزب حاکم میانمار و برندۀ جایزۀ صلح نوبل، دعوت کرد از مناطق مسلمان‌نشین روهینگیا در ایالت راخین بازدید کند و به شهروندان اطمینان خاطر دهد که از آنان محافظت خواهد شد.

از آغاز عملیات نظامی نیروهای دولتی میانمار در این ناحیه تاکنون دست‌کم 86 نفر در این ایالت کشته شدند و 22 هزار نفر دیگر به بنگلادش گریخته‌اند.

نیروهای میانمار از 18 مهر به این منطقه که عمدۀ ساکنان آن از اقلیت روهینگیا هستند، هجوم برده‌اند.

به‌زعم دولت میانمار، این عملیات در پاسخ به حملات شبه‌نظامیان مسلمان به پست‌های مرزی در ماه اکتبر (مهرماه) و کشتن نه افسر پلیس صورت می‌گیرد.

به گفتۀ سازمان ملل، پس از آغاز این عملیات، از میان بیش از 150 هزار نفر، تنها حدود 20 هزار نفر کمک دریافت می‌کنند و 130 هزار نفرِ دیگر در دسترس نیستند.   

دولت میانمار از اعطای حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیایی از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم هستند.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حملات بودائیان افراطی به‌ویژه در ایالت راخین کشته و یا آواره شده‌اند.

در پی خشونت علیه مسلمانان روهینگیایی، پناه‌جویان بی‌شماری از میانمار به کشورهای همسایه ازجمله تایلند، مالزی و اندونزی هجوم برده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku