News   /   اروپا

عضو پارلمان اروپا: تضعیف برجام عواقب خطرناکی برای خاورمیانه دارد

شان کِلی، سیاست‌مدار ایرلندی و عضو پارلمان اروپا، در حال گفت‌وگو با خبرنگار پرس تی‌وی

شان کِلی، سیاست‌مدار ایرلندی و عضو پارلمان اروپا هشدار داد تضعیف طرح جامع اقدام مشترک (برجام) عواقب خطرناکی برای خاورمیانه به همراه خواهد داشت.

کِلی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پرس تی‌وی گفت: «دستیابی به این توافق زمان زیادی بُرد. اگر منصفانه نگاه کنیم، ایران راه درازی را طی کرد و اساس این توافق بر اعتماد بود. اگر این توافق نباشد، خدا می‌داند چه بلایی بر سر خاورمیانه می‎آید. بنابراین من تصور می‌کنم که با توجه به آن اعتماد، درست نیست کاری در جهت تضعیف این توافق صورت بگیرد.»

این عضو پارلمان اروپا در بخش دیگری از این گفت‎وگو ابراز امیدواری کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، دیدگاه خود را دربارۀ برجام تغییر دهد. 

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود ضمن انتقاد از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 اعلام کرده بود درصورتی‌که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شود، این توافق را پاره خواهد کرد.

کلی همچنین از اتحادیۀ اروپا خواست اقدامات بیشتری برای جلوگیری از نابود شدن توافق هسته‎ای با ایران صورت دهد.

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در 23 تیرماه سال گذشته در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، بنا شد تحریم‌های ضد ایرانی مرتبط با برنامۀ هسته‎ای در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام، لغو شود.

تصویر تعدادی از اعضای مجلس سنای امریکا، تاریخ 15 آذر 95، (عکس: خبرگزاری فرانسه)

با وجود این توافق و تأیید اجرا شدن تعهدات هسته‎ای ایران، مجلس سنای امریکا در تاریخ 11 آذر طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آرا تصویب کرد. در این جلسۀ سنا، طرح مذکور برای تمدید قانون تحریم موسوم به آی‌اس‌اِی با 89 رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید.

مقامات امریکا در سال 1996 و در دورۀ ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ایران را به بهانۀ واهی تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تحریم کردند. ایران شدیداً این اتهام را رد و اعلام کرد به‌عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد به پیمان‎نامۀ منع گسترش سلاح‎های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‎‏ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

در همین راستا جلسۀ هیئت نظارت بر اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک چهارشنبه (17 آذر) به‌منظور واکنش متناسب به اقدامات امریکا، به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

در این جلسه پیشنهادهای مطرح‌شده در واکنش به اقدامات امریکا مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و با توجه به ‏سناریوهای محتمل در آینده، برای هرگونه اقدام تصمیمات لازم اتخاذ شد. ‏

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku