News   /   اروپا   /   تلگرام

استولتنبرگ: تحریم‌های روسیه باید پابرجا بماند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (16 آذر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهان ادامۀ تحریم‌های وضع شده علیه روسیه بر سر بحران اوکراین شده است.

ینس استولتنبرگ چهارشنبه بعد از دیدار وزرای امور خارجۀ کشورهای عضو ناتو با همتای اوکراینی خود در بروکسل، مقر این سازمان نظامی، گفت: «جامعۀ بین‌الملل باید فشار را بر روسیه حفظ کند تا این کشور وظایف خود را به ویژه (در زمانی که) وضعیت امنیتی در شرق اوکراین همچنان خطیر است، رعایت کند.»

استولتنبرگ بر حفظ «تحریم‌های اقتصادی» علیه دولت مسکو تأکید کرد.

وی افزود دیدار با پاولو کلیمکین، وزیر امور خارجۀ اوکراین، نشان‌دهندۀ «حمایت قاطع» ناتو از کی‌یف در برابر «افزایش شدید موارد نقض آتش‌بس» است.

دبیرکل ناتو با ابراز تأسف از کم‌ثمر بودن گفتگوهای اخیر میان کشورهای فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: «روسیه وظیفۀ بزرگی برای پایان دادن به این درگیری دارد.»

اتحادیۀ اروپا – که 22 کشور آن عضو ناتو نیز هستند – تحریم‌هایی اقتصادی را علیه روسیه وضع کرده‌اند و گمان می‌رود این تحریم‌ها تمدید شوند.

ویرانی ناشی از درگیری‌ها در شرق اوکراین (تصویر آرشیوی)

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که 28 عضو دارد همچنین شماری از مقام‌های روسیه و طرفدار مسکو را در فهرست تحریم قرار داده و دارایی‌های آنها را مسدود کرده است.

این تحریم‌ها قرار است در ژوئن 2017 تمدید شود اما شماری از کشورهای اروپایی که در حوزۀ تجارت و انرژی، با روسیه روابط قوی دارند خواهان کاهش تحریم‌ها هستند؛ موضعی که حاکی از اختلاف نظر میان اعضای اتحادیۀ اروپاست.

روابط مسکو و ناتو از دو سال پیش و در پی اختلاف نظر بر سر بحران اوکراین به تیرگی گرایید. این سازمان نظامی در آوریل 2014 پس از آنکه شبه جزیرۀ کریمه بعد از یک همه‌پرسی به روسیه پیوست، تمامی روابط خود را با مسکو به حالت تعلیق در آورد.

امریکا و متحدان اروپایی آن مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم کرده‌اند اما مسکو دست داشتن در بحران اوکراین را به شدت رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، در ناآرامی‌های شرق اوکراین که از آوریل 2014 (بهار 1393) آغاز شده است بیش از 9 هزار و 600 نفر کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku