News   /   ايران   /   تلگرام

آژانس: ایران 11 تُن آب‌سنگین مازاد خود را به خارج از کشور منتقل کرده است

پرچم ایران در مقابل مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، اتریش

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد ایران در چارچوب تعهدات خود در توافق هسته‌ای در سال گذشته، 11 تُن آب‌سنگین مازاد خود را به خارج از کشور منتقل کرده است.

به گفتۀ دیپلمات‌ها که به گزارش محرمانۀ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استناد کرده‌اند، انتقال این محمولۀ آب‌سنگین باعث شده ذخیرۀ آب‌سنگین ایران مطابق با توافق هسته‌ای به زیر 130 تُن برسد.

بر اساس این گزارش، این محموله 29 آبان از ایران منتقل شده و تهران، آژانس را از انتقال آن مطلع کرده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، 2 آذر از ارسال 11 تُن آب‌سنگین مازاد ایران به عمان خبر داد و گفت: «طرف مقابل برای خرید آب‌سنگین اعلام آمادگی کرده بود.»

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق تعهدات در برجام عمل می‌کند، افزود: «برنامۀ برجام به‌خوبی تا امروز جلو رفته و امیدواریم در آینده با مشکلی مواجه نشویم.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده، 23 تیر سال گذشته دربارۀ برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق رسیدند.

ایران با گروه 1+5 توافق کرد در ازای کاهش تحریم‌ها، ذخایر اورانیوم با غنای تا 3.67 درصد خود را کم‌تر از 300 کیلوگرم و ذخایر آب‌سنگین را که محصولی غیررادیواکتیو است، کمتر از 130 تن حفظ کند.

ایران سالانه حدود 20 تُن آب‌سنگین تولید می‌کند و قرار است در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی ایران به مشتریان خارجی فروخته شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku