News   /   ايران

صالحی: واکنش قاطع و شدید ایران به نقض برجام

علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید واکنش ایران به نقض احتمالی برجام «قاطع و شدید» خواهد بود.

علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه در نشست افتتاحیۀ کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین با بیان اینکه «متأسفانه اخیراً شاهد برخی رفتارها و اقدامات نامعقول در امریکا هستیم»، تصریح کرد: «ایران تاکنون به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است و شروع‌ کننده نقض تعهدات نخواهد بود.»

وی افزود: «پایداری این توافق منوط به انجام تعهدات و اقدام متقابل سایر طرف‌هاست.»

نپیوستن اسرائیل به ان‌پی‌تی غیرقابل‌توجیه است

صالحی با اشاره به ارتباط امنیت هسته‌ای با خلع‌سلاح و عدم اشاعۀ هسته‌ای، از نبود شفافیت دربارۀ 80 درصد مواد هسته‌ای که برای مقاصد نظامی استفاده می‌شود، اظهار تأسف کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران از حامیان سرسخت جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای است و باید منطقۀ خاورمیانه بر همین اساس عاری از تسلیحات هسته‌ای شود.

صالحی با اشاره به امتناع «غیرقابل‌توجیه» رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهدۀ ان‌پی‌تی، برنامۀ هسته‌ای نظامی این رژیم را مایۀ نگرانی جدی و تهدیدی علیه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.

صالحی همچنین به تهدید حملات سایبری علیه تأسیسات اتمی  ازجمله به‌کارگیری ویروس استاکس‌نت علیه ایران اشاره کرد و خواستار محکومیت و مقابله با چنین اقداماتی از سوی همۀ کشورها شد.

وی همچنین با اشاره به مخاطرات ناشی از دسترسی گروه‌های تبهکار و تروریست‌ها به مواد هسته‌ای و رادیواکتیو، این موضوع را مایۀ نگرانی و تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی دانست و در همین چارچوب نقش گسترش فناوری‌های ارتباطی و فضای مجازی در تسهیل چنین دسترسی را موردتوجه قرار داد و ازجمله بر ضرورت حفاظت و صیانت از اطلاعات حساس مرتبط با موضوعات امنیت هسته‌ای تأکید کرد.

صالحی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: «اقدامات مربوط به امنیت هسته‌ای نباید همکاری بین‌المللی در زمینهٔ استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را تضعیف کرده و یا تحت‌الشعاع قرار دهد.»

صالحی صبح یکشنبه به‌منظور حضور در نشست بین‌المللی وزیران امنیت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأس هیئتی عازم وین شد.

این نشست که اولین دور آن در سال 2013 توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، 5 الی 9 دسامبر 2016 (15 تا 19 آذر 1395) در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku