مفسر: پیکارجویان مستقر در حلب احتمالاً عازم ترکیه می‌شوند

نیروهای طرفدار دولت سوریه در شهر حلب (8 آذر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

همزمان با پیشروی نیروهای سوری در شهر حلب، یک مفسر سیاسی می‌گوید عناصر تکفیری مستقر در این شهر جنگ‌زده بعد از آزاد شدن آن احتمالاً به ترکیه خواهند گریخت.

جیم دین، سردبیر نشریۀ وترنز تودی، در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت دولت سوریه باید مراقب پشتیبانی آنکارا از پیکارجویانی که شاید با گریز از درگیری‌های شرق حلب برای تجدید قوا و آماده شدن برای حمله‌های آینده به ترکیه می‌روند، باشد.

دین افزود موضوع نگران کننده، نجات پیکارجویان از حلب و فرارشان از این شهر است زیرا آن‌ها ممکن است ممکن است وارد ترکیه شوند.

این مفسر سیاسی خاطر نشان کرد: «تنها مسیری که آن‌ها [تروریست‌ها] می‌توانند در پیش بگیرند، مسیر شمال به سوی ترکیه است. در آنجا تُرک‌ها  این افراد را برای استراحت به اردوگاه‌ها می‌فرستند، به آن‌ها غذا، لباس و سلاح می‌دهند و احتمالاً آن‌ها را به (استان) ادلب بازمی‌گردانند.»

عناصر گروه‌های تکفیری در منطقه‌ای در غرب حلب (7 آبان 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی با اشاره به اینکه تروریست‌ها نهایتاً در استان ادلب با نیروهای ارتش سوریه روبرو می‌شوند، ادامه داد: «این مسئله به ارتش سوریه امکان می‌دهد این شهر (حلب) را در اختیار بگیرد و سپس تمامی نیروهای (دولتی) که در آنجا (حلب) مستقر شده‌اند می‌توانند حمله به مواضع تروریست‌ها در دیگر نقاط را آغاز کنند. آن‌ها حتی قادرند با ترک‌ها نیز رویارو شوند و به آن‌ها بفهمانند که اگر قصد اشغال مناطقی در شمال سوریه را داشته باشند، با ارتش سوریه مواجه خواهند شد.»

دین تأکید کرد: «اگر شهر حلب به کنترل نیروهای سوری درآید،  شمار بسیاری از [تروریست‌ها] از بین خواهند رفت.»

سردبیر نشریۀ وترنز تودی در خصوص آیندۀ وضعیت در حلب بعد از آزادسازی احتمالی آن گفت دولت سوریه اقلام کمکی در اختیار مردم خواهد گذاشت و آنها را به بازگشت به خانه‌هایشان دعوت خواهد کرد.

پیشروی نیروهای ارتش سوریه در محلۀ المیسر در شرق شهر حلب (14 آذر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

این مفسر سیاسی همچنین گفت نیروهای روسیه نیز با خنثی کردن تله‌های انفجاری کارگذاشته‌شده در مناطق شرقی حلب مسیر را برای بازگشت ایمن شهروندان هموار می‌کنند.

وی ادعاهای راجع به تبدیل شدن حلب به گورستان جمعی را رد کرد و گفت نیروهای سوری سعی دارند زندگی را به این شهر بازگردانند تا این شهر نمونه‌ای برای دیگر مناطق جنگ‌زده در این کشور باشد.

نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانان آنها با پشتیبانی هوایی روسیه برای خارج کردن مناطق شرقی حلب از چنگال گروه‌های تکفیری در حال انجام عملیات گسترده‌ای هستند.

آن‌ها در این عملیات عناصر تکفیری را از مناطق وسیعی بیرون رانده‌اند.

نیروهای دولتی همزمان با پس‌گرفتن مناطق بیشتری در این شهر آشوب‌زده، ساکنان آوارۀ مناطق آزادشده را به بازگشت به خانه‌های خود فراخوانده‌اند.

ویرانی ناشی از درگیری‌ها در شهر حلب (14 آذر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

بالگردهای ارتش سوریه نیز با رها کردن اعلامیه‌هایی در محله‌های شرق حلب به عناصر تکفیری از آن‌ها خواسته‌اند سلاح‌های خود را به زمین گذاشته و تسلیم شوند.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر سوریه – نهادی مستقر در لندن که به گروه‌های معارض دولت سوریه نزدیک است – اعلام کرد حدود 70 درصد از شرق حلب تحت کنترل دولت سوریه قرار گرفته است.

حلب زمانی قطب صنعتی سوریه محسوب می‌شد ولی در حال حاضر به عرصۀ جنگی تمام‌عیار میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.

این شهر از سال 1391 به دو بخش غربی و شرقی تقسیم ‌شده که بخش غربی آن تحت کنترل نیروهای سوری و بخش شرقی – که نقاطی از آن آزاد شده - در تصرف گروه‌های تروریستی است.

مناطق تحت تصرف گروه‌های تروریستی از 27 تیر در محاصرۀ نیروهای ارتش سوریه قرار دارد.

سوریه از سال 2011 (اواخر اسفند 1389) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است. در این جنگ پنج ساله صدها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور جنگ‌زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku