تحلیلگر: اردوغان در پی تشکیل مجدد امپراتوری عثمانی است

سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در همایشی در استانبول، 9 آذر 1395

یک کارشناس سیاسی می‌گوید رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درصدد تشکیل مجدد امپراتوری عثمانی است.

سخنان اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دربارۀ دلایل حضور نظامی کشورش در سوریه مقام‌های روسیه را که از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مقابله با ستیزه‌جویی موردحمایت خارج در این کشور عربی حمایت می‌کنند، شگفت‌زده کرده است.

رجب طیب اردوغان سه‌شنبه در همایشی در استانبول گفت هدف نیروهای نظامی ترکیه از حضور در خاک سوریه براندازی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور عربی جنگ‌زده، است.

وی مدعی شد آنکارا درصدد بازگرداندن عدالت به سوریه است.

کاترین شکدم، مدیر مؤسسۀ شفقنا برای مطالعات خاورمیانه، به پرس تی‌وی گفت رئیس‌جمهور اردوغان در کشورهای همسایۀ ترکیه به سیاست‌های مداخله‌جویانه متوسل می‌شود تا راه را برای استقرار مجدد امپراتوری عثمانی هموار کند.

شکدم افزود اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه دربارۀ حضور نظامی در سوریه توجهات را به این موضوع جلب کرد که اردوغان «یک رئیس‌جمهور امپریالیست است و می‌خواهد یک حاکم عثمانی باشد.»

وی با اشاره به اینکه آنکارا «به مردم سوریه و خواست آن‌ها توجه نمی‌کند»، خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد ترکیه خواهان ایجاد یک امپراتوری در منطقۀ خاورمیانه است و می‌خواهد سوریه را نیز مستعمرۀ خود و به این امپراتوری ملحق کند.»

نظامیان و تانک‌های ارتش ترکیه در مناطق شمالی سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)
نظامیان و تانک‌های ارتش ترکیه در مناطق شمالی سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شکدم افزود رئیس‌جمهور ترکیه در جایگاهی نیست که «دربارۀ دولت سوریه و چگونگی ادارۀ ملت سوریه قضاوت کند» چراکه رئیس‌جمهور اسد به‌صورت دموکراتیک انتخاب شده و بنابراین هیچ‌کس حق ندارد مشروعیت حکمرانی وی بر سوریه را به چالش بکشد.

وی هشدار داد: «من فکر نمی‌کنم تا زمانی که رئیس‌جمهور اردوغان بر ترکیه حکومت می‌کند بتوان به این کشور به‌عنوان یک دوست واقعی و یک شریک واقعاً متعهد برای تضمین ثبات در خاورمیانه اعتماد کرد.»

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد با توجه به اینکه دولت ترکیه مروّج «وهابیت و تعصب» در سراسر خاورمیانه است، رئیس‌جمهور اردوغان باید یاد بگیرد که پیش از صحبت کردن دربارۀ سایر کشورها فکر کند.

نیروهای ترکیه 3 شهریور عملیات سپر فرات را در خاک سوریه آغاز کردند؛ عملیاتی که ادعا می‌شود برای بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف داعش صورت می‌گیرد.

دولت سوریه اوایل شهریورماه با ارسال دو نامۀ جداگانه به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، عملیات ترکیه را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت خود، «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» خوانده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku