News   /   گزارش

گزارش: تلاش داعش برای جذب جوانان در افغانستان

عناصر داعش در افغانستان (تصویر آرشیوی)

گروه تروریستی داعش بعد از شکست‌های سنگین در کشورهای عراق و سوریه سعی دارد جایگاهی برای خود در افغانستان ایجاد کند.

این گروه تکفیری برای رسیدن به اهداف شوم خود در این کشور جنگ‌زده به جذب جوانان افغان روی آورده است.

برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس در افغانستان دربارۀ توطئه‌های امریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن برای استفاده از داعش و ایجاد بهانه برای تمدید حضور نظامی خود در این کشور آسیایی هشدار داده‌اند.

 امین عالمی، خبرنگار پرس تی‌وی، از کابل گزارش می‌دهد:

نگرانی‌‌ها در خصوص تشدید فعالیت‌های داعش در برخی از استان‌های غربی، شرقی و مرکزی افغانستان رو به افزایش است. داعش نیز همانند رقیب خود، طالبان، به جذب جوانان افغان و اضافه کردن آن‌ها به صفوف خود روی آورده است.

ادارۀ امنیت ملی افغانستان دوشنبۀ این هفته ویدئویی را از دو عضوی که اخیراً جذب داعش شده بودند منتشر کرد؛ آن‌ها قرار بود به استان شرقی ننگرهار بروند و زیر نظر عناصر داعش آموزش ببینند.

بسیاری از نمایندگان مجلس افغانستان، از جمله آقای نیلی، جذب شدن جوانان افغان به داعش را تهدیدی بزرگ می‌دانند که ممکن است آیندۀ خون‌بارتری را برای افغانستان رقم بزند.

صادقی‌زاده نیلی، نمایندۀ مجلس افغانستان، در این باره گفت: «برخی از کشورهای خارجی از جمله امریکا و عربستان سعودی با چنگ و دندان تلاش می‌کنند برای تروریست‌های داعش در این کشور جایگاه ایجاد کنند تا طرز فکر وهابی را که دنباله‌روی خشونت و تکفیر است، گسترش دهند.»

شماری از اعضای مجلس افغانستان نیز معتقدند شکل‌گیری داعش پروژه‌ای تحت حمایت خارج بوده و هدف از آن دستیابی به مقاصدی خطرناک است. آن‌ها می‌گویند امریکا و عربستان سعودی مسئول ایجاد، حمایت مالی و پشتیبانی از اینگونه گروه‌های تروریستی هستند.

عبدالستار خواصی، دیگر نمایندۀ مجلس افغانستان، افزود: «از آنجایی که حضور تروریست‌ها در افغانستان بهانه‌ای برای افرادی است که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، حامیان داعش و دیگر گروه‌ها در افغانستان به حمایت از آنها ادامه می‌دهند تا از نزدیک بر منطقه نظارت داشته باشند.»

از زمان شکل‌گیری داعش در افغانستان، این کشور نوع متفاوتی از خشونت را که به اماکن و برخی اقلیت‌های مذهبی خاص حمله می‌کند، تجربه کرده است. کارشناسان و مقام‌های بلندپایۀ افغان این اقدامات را تلاشی برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در این کشور می‌دانند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku