News   /   ايران

عملیاتی شدن رادار سپر دریای نداجا با برد ۲۰۰ کیلومتری

رادار سپر دریا با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر با دستور جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در جاسک عملیاتی شد.

هم‌زمان با رونمایی از دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش ایران، تحرکات دریایی و هوایی در دریای عمان با استفاده از رادار جدید نداجا به صورت زنده در تهران مورد رصد قرار گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، در جریان رونمایی از پروژۀ راداری سپر دریا، تحرکات سطحی و هوایی در دریای عمان با حضور امیر سید عبدالرحیم موسوی، جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح و امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، رصد و اهداف رهگیری شدند.

در این مراسم رادار بهینه‎‏سازی‌‎شدۀ سپر دریا به شبکۀ راداری نیروی دریایی ارتش الحاق و در منطقۀ دوم نداجا در جاسک، عملیاتی شد.

این رادار در باند وی‌اچ‌اف و با برد بیش از 200 کیلومتر یکی از دستاوردهای مهم نداجا به حساب می‌آید.

پیشتر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروی مسلح ایران، در تاریخ 31 شهریور گفته بود: «تمامی تحرکات دشمن در منطقه تحت رصد دقیق و موشکافانۀ نیروهای مسلح قرار دارد و به ضرس قاطع می‌گوییم ما قادر به خنثی‌سازی اقدامات دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‎ای به لطف پروردگار خواهیم بود.»

پروژۀ رادار ال‌پی‌آی در زمینۀ طراحی و ساخت رادار سطحی نظامی، پروژۀ حوضچۀ کشش در زمینۀ طراحی و ساخت حوضچۀ کشش برای تست دینامیلی شناور و پروژۀ ثامن در زمینۀ طراحی و ساخت سامانۀ کنترل آتش سطحی و هوایی ناوهای موشک‎انداز، از دیگر دستاوردهای نداجا هستند که در این مراسم رونمایی شدند.

روز سه‌شنبه همچنین پروژۀ مرصاد در زمینۀ ثبت اطلاعات دیجیتال اژدر در حالت واقعی و تجزیه و تحلیل رفتار اژدر مارک 46، پروژۀ طوفان‌ساز در زمینۀ طراحی و ساخت سامانۀ شبیه‌ساز آموزش بقا در دریا، پروژۀ کمپارتمانت در زمینۀ طراحی و ساخت شبیه‌ساز کنترل صدمات یگان‌های شناور و پروژۀ ای‌اس‎ام به عنوان سامانۀ جمع‌آوری پنهان اطلاعات که بر روی پهپاد نصب می‌شود، رونمایی شدند.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

سیاری: رونمایی از زیردریایی فاتح و ناوشکن سهند در آیندۀ نزدیک

دریادار سیاری در حاشیۀ مراسم رونمایی از دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در جمع خبرنگاران گفت: «پروژه‌هایی که امروز رونمایی شدند بیشتر آموزشی بودند و این دستاوردها می‌توانند آنچه که مورد نیاز ما بود را تأمین کنند.»

وی افزود: «امروز ما با توانمندی خودمان در آب‌های آزاد استقرار یافته‌ایم، ولی اگر این توانمندی‌ها نبود ما باید دست‌مان را جلوی چه کسی دراز می‌کردیم تا مثلا امنیت کشتی‌های‌مان در خلیج عدن را تأمین کند، لذا امروز خودمان با اقتدار در آنجا حضور داریم و امنیت کشتی‌های‌مان را خودمان برقرار می‌کنیم.»

دریادار سیاری با اشاره به تعمیرات اساسی زیردریایی طارقِ نداجا، گفت: «تعمیرات اساسی زیردریایی‌ها جایگاه بالایی در تکنولوژی‌های زیردریایی‌ها دارد و ما هم‌اکنون می‌توانیم زیردریایی‌های پیشرفته کیلوکلاس را تعمیرات اساسی کنیم.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از رونمایی و الحاق زیردریایی نیمه‎سنگین فاتح و همچنین ناوشکن سهند در آینده نزدیک خبر داد. 

دریادار سیاری با بیان اینکه عبور از عرض اقیانوس اطلس در دستور کار نیروی دریایی ارتش است، تصریح کرد: «رزمایش بزرگ ولایت 95 طبق سنوات گذشته در بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد.»

نیروی دریایی ارتش ایران اخیراً ناوگروه 44 خود شامل ناوشکن الوند و ناو لجستیک بوشهر را برای نخستین بار به اقیانوس اطلس اعزام کرد.

براساس اعلام دریادار سیاری، قرار است در آینده نیز، تعدادی از ناوهای ارتش در قالب یک ناوگروه جدید، مجدداً وارد اقیانوس اطلس شده و عرض این اقیانوس را طی کنند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku