News   /   ايران

سیاری: ناوگروه ارتش عرض اقیانوس اطلس را طی خواهد کرد

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرماندۀ نیروی دریایی ارتش

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرماندۀ نیروی دریایی ارتش، تصریح کرد نیروی دریایی ارتش ایران دست بلندی در آبهای جهان دارد و در آینده نزدیک قاره افریقا را دور خواهد زد.

امیر دریادار سیاری در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» در اظهاراتی به مناسبت هفتم آذر (روز نیروی دریایی) گفت: «ما به آب‌های منطقه محدود نیستیم و باید دست بلندی در آب‌های جهان داشته باشیم چراکه امنیت بدون اقتدار ایجاد نمی‌شود.»

سیاری افزود: «قطعا ناوگروه‌های ما در آینده نزدیک قاره افریقا را دور زده و عرض اقیانوس اطلس را هم طی خواهند کرد و به دریای چین و آبهای شرق اسیا هم خواهند رفت.»

ناوگروه ٤٤ ایران که روز 16 مهر از جنوب کشور حرکت کرد و به خلیج عدن و بندر دارالسلام در تانزانیا رفت اکنون در آبهای اقیانوس اطلس و در آفریقای جنوبی پهلو گرفته است.

سیاری اوایل هفته جاری گفته بود نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار ناوگروه 44 خود شامل ناوشکن الوند و ناو لجستیک بوشهر را به اقیانوس اطلس اعزام کرده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص اظهارات ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، مبنی بر جلوگیری از حضور ایران در آب‌های آزاد بابیان اینکه جواب این حرف تنها «خنده» است، گفت: «امریکا اگر فکر می‌کند کدخدای جهان است ما این را قبول نداریم.»

سیاری با اشاره به این‌که «آن‌ها کسی نیستند که راجع به آب‌های آزاد تصمیم بگیرند.» درعین‌حال تأکید کرد: «اگر کسی بخواهد جلوی حضور ما در آب‌های آزاد را بگیرد، ما هم جلوی حضور آن‌ها را خواهیم گرفت.»

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، 16 شهریور 95 مدعی شد هفت قایق تندرو سپاه به ناو آمریکایی یواس‌اس فایربولت در خلیج‌فارس نزدیک شده‌اند.

این در حالی بود که دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه این ادعاهای امریکا را غیرواقعی خواند و آن را رد کرد.

گفت: «اخباری که مقام‌های آمریکایی در مورد رعایت نشدن فاصله و رویارویی شناورهای نیروی دریایی سپاه با ناوهای خود اعلام می‌کنند؛ دروغ محض است.»

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران 22 دی‌ماه گذشته ملوانان دو گشتی آمریکایی را که وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند، بازداشت کرد.

روابط عمومی کل سپاه یک روز بعد (23 دی‌ماه) با اشاره به عذرخواهی ملوانان و قطعیت غیر عمد بودن ورود غیرقانونی و غیرمجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران، از آزاد کردن آن‌ها خبر داد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تصریح کرده است که از قدرت دریایی خود صرفاً برای مقاصد دفاعی و ارسال پیام صلح و امنیت ایران به سایر ملل دنیا استفاده می‌کند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku