News   /   آسيا

«هند و پاکستان در آستانۀ جنگی تمام‌عیار»

انتقال یکی از مجروحان حملۀ توپخانه‌ای هند به منطقۀ کشمیر پاکستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک روزنامه‌نگار محقق می‌گوید هند و پاکستان در آستانۀ جنگی تمام‌عیار قرار دارند.

نوید احمد پنج‌شنبه‌شب در گفتگو با پرس تی‌وی گفت: «هند در تلاش برای اجرای دکترین نظامی آغاز سرد است. آن‌ها ... احتمالاً در ماه مارس یا آوریل (سال آینده) جنگی تمام‌عیار که ابتدا در کشمیر آغاز خواهد شد، راه می‌اندازند.»

وی افزود هند با ادامۀ سیاست‌های کنونی به دنبال افزایش تنش با پاکستان و راه‌انداختن سومین جنگ میان دو کشور بر سر کشمیر است.

این روزنامه‌نگار محقق گفت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در حال افزایش تنش است تا توجهات را از مشکلات داخلی نظیر کاهش بی‌سابقۀ ارزش واحد پولی‌اش، روپیه، منحرف کند.

وی همچنین به «آمادگی پاکستان» برای آغاز مذاکرات صلح با هند اشاره کرد و گفت «فرایند صلح یک‌ فرایند دوجانبه است.»

احمد افزود: «بدون وجود اعتماد میان دو دولت، بدون جدیت کافی در فرایند صلح که هند بارها تلاش کرده است تا آن را نیمه‌تمام بگذارد، شرایط تغییر نخواهد کرد.»

رزمایش نظامی ارتش پاکستان نزدیک مرزهای هند؛ 26 آبان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

همچنین سبحان ساکسنا، خبرنگار و کارشناس سیاسی، به پرس تی‌وی گفت هند و پاکستان لازم است تلاش کنند و راه‌حل مشکل کشمیر را بیابند، «اما این نوع لفاظی‌ها که ادامه دارد، به حل این موضوع کمکی نخواهد کرد.»

سبحان گفت: «اگر یک جنگ تمام‌عیار میان هند و پاکستان روی دهد، فقط می‌توان برای این دو کشور و کل منطقه یک فاجعه متصور شد. جنگ اتمی امکان‌پذیر نیست و ما اصلاً نباید دربارۀ آن صحبت کنیم.»

این سخنان در حالی مطرح‌شده است که پاکستان اعلام کرد در حملات توپخانه‌ای هند به منطقۀ کشمیر تحت کنترل خود، دست‌کم 11 غیرنظامی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

در پی این حملات، نیروی هوایی پاکستان به هند دربارۀ وقوع یک جنگ تمام‌عیار میان دو همسایه هشدار داد و به دنبال آن دو کشور دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج کردند.

هند و پاکستان تاکنون دو بار بر سر کنترل منطقۀ کشمیر در سال‌های 1947 و 1965 با یکدیگر جنگیده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku