News   /   آفريقا

هشت نظامی مصر در انفجار خودروی بمب گذاری‌شده در شبه جزیرۀ سینا کشته شدند

یکی از نیروهای ویژۀ ارتش مصر در ایست بازرسی موقت در خارج از فرودگاه شرم الشیخ (20 آبان 1394، عکس از خبرگزاری فرانسه)

دست‌کم هشت نظامی مصر در انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در شبه‌جزیرۀ ناآرام سینا کشته شدند.

سرتیپ محمد سمیر، سخنگوی ارتش مصر، در بیانیه‌ای اعلام کرد مهاجمان سوار بر خودروهایی که حامل «مقادیر زیادی مواد منفجره» بود، شامگاه پنج‌شنبه ( 4 آذر) به ایست بازرسی ارتش در شبه‌جزیرۀ سینا حمله کردند.

وی افزود، علاوه بر تبادل آتش سنگین و یک بمب‌گذاری، یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری‌شده نیز در حمله‌ای دیگر در این منطقه منفجر شد که در اثر آن هشت تن از نیروهای ارتش مصر کشته شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این حمله همچنین دست‌کم 12 سرباز زخمی شدند.

سمیر بدون اشاره به مکان دقیق این حمله گفت، در درگیری میان نظامیان مصر و ستیزه‌جویان، سه ستیزه‌جو کشته و چند ستیزه‌جوی دیگر زخمی شدند.

منابع امنیتی پیش‌تر از حملۀ خمپاره‌ای مهاجمان به ایست بازرسی در جنوب شهر العریش، واقع در 344 کیلومتری شمال شرق قاهره، پایتخت مصر، خبر داده بودند.

به گفتۀ منابع امنیتی مصر، در این حمله، مهاجمان دو گلولۀ آر.پی.جی به ایست بازرسی ارتش در جنوب العریش شلیک کردند و سپس سه دستگاه کامیون حامل مردان نقاب‌دار به تیراندازی و شلیک گلوله پرداختند.

هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما ظواهر نشان می‌دهند گروه تکفیری ولایت سینا (انصار بیت‌المقدس سابق) در این حمله دخالت داشته است.

تصویری آرشیوی از نیروهای امنیتی مصر در استان سینای شمالی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این گروه تروریستی در سال‌های اخیر بارها نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را در سراسر مصر به ویژه در استان سینای شمالی هدف قرار داده و تاکنون صدها تن را کشته و زخمی کرده است.

ستیزه‌جویان گروه تکفیری «ولایت سینا» در بیشتر حملات در شبه‌جزیرۀ سینا و قاهره نقش دارند. این حملات بعد از اقدام ارتش مصر در برکنار کردن محمد مُرسی، رئیس‌جمهور منتخب در اولین انتخابات دموکراتیک این کشور، در جولای 2013 افزایش یافته است.

ولایت سینا گروهی تروریستی در شبه‌جزیرۀ سینا است که پیش از اعلام وفاداری به گروه تروریستی داعش در سال 2014، انصار بیت المقدس نام داشت.

تصویر آرشیوی از تروریست‌های تکفیری داعش

مصر از زمان برکناری مرسی در کودتای نظامی تحت فرمان عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور فعلی و فرماندۀ نیروهای مسلح وقت در جولای 2013 (تابستان 1392) صحنۀ ناآرامی و خشونت بوده است.

ارتش از سپتامبر 2015 میلادی، در عملیاتی گسترده، مواضع ستیزه جویان را در شمال سینا هدف حمله قرار داده است.

این عملیات بعد از حملات تروریستی هماهنگ شده علیه چند مرکز ایست بازرسی ارتش در این منطقه که در اثر آن ده‌ها سرباز مصری کشته شدند، آغاز شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku