واکنش مسکو به انتقاد امریکا از استقرار موشک‌های روسیه در کالینینگراد

تصویری از سامانه‌های موشکیِ زمین به هوای اس-۴۰۰ روسیه که به عنوان نسل جدید خانوادۀ پدافند هوایی اس-۳۰۰ شناخته می‌شوند. (عکس از رویترز)

وزارت دفاع روسیه در واکنش به انتقاد امریکا دربارۀ طرح مسکو برای استقرار موشک‌های بالستیک در امتداد منطقۀ مرزی روسیه با کشورهای لیتوانی و لهستان اعلام کرد موشک‎‏های امریکا تهدیدی علیه امنیت اروپا هستند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، سه‌شنبه اعلام کرد استقرار سامانه‌های موشکیِ زمین به هوای اس-400  و سامانۀ موشک بالستیک اسکندرِ روسیه در کالینینگراد «امنیت اروپا را بی‌ثبات کرده است».

کالینینگراد، بخشی جدا از خاک اصلی روسیه است که از شمال و شرق به لیتوانی و از جنوب به لهستان منتهی می‌شود.

در پی اظهارات کربی، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، امریکا را متهم کرد با اشباع اروپا با تسلیحات و موشک‌‏های خود، امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

وی افزود: «امروز نه روسیه، بلکه اشباع شدن اروپا با تسلیحات و نظامیانی که مبدأ اروپایی ندارند، یک تهدید امنیتیِ واقعی ایجاد کرده‎‏ است.»

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین به ساخت‌وساز پایگاه‎های موشکی امریکا در لهستان و رومانی و برنامۀ آتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای استقرار نظامیان امریکایی در لتونی، لیتوانی، استونی و لهستان و استقرار تفنگداران نیروی دریایی امریکا در نروژ، کشور همسایۀ روسیه، اشاره کرد.

کوناشنکوف گفت: «لازم نیست حتماً یک دریابان باشید تا چنین موضوع ساده‎‏ای را درک کنید: همۀ تهدیدات فعلی علیه امنیت اروپا نتیجۀ سیاست نظامی ایالات‏‌متحدۀ امریکا طی یک دهۀ گذشته است. منطقۀ کالینینگراد بخشی جدایی‌ناپذیر از فدراسیون روسیه است.»

سامانۀ موشک بالستیک تاکتیکی اسکندرِ روسیه (عکس از خبرگزاری تاسِ روسیه)

وی تأکید کرد: «تأمین امنیت در فدراسیون روسیه حق کشور ما است. بنابراین بهتر است شما ادعاها و خواسته‌‏هایتان را دربارۀ این‎که ما کجا، چه زمانی، با چه وسیله‎ای و چگونه می‎بایست امنیت سرزمین خود را تأمین کنیم، برای خودتان نگه‌دارید.»

پیش‌تر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، گفت محافظت از مرزهای روسیه در مقابل استقرار نیروهای ناتو حق مسکو است.

وی افزود: «روسیه نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا از امنیت خود در برابر گسترش ناتو به سمت مرزهای کشور، اطمینان حاصل کند. ناتو به‌واقع یک سازمان تهاجمی است. روسیه در این زمینه بر اساس حق حاکمیت خود، حق اجرای تمام اقدامات لازم را در قلمروی خود دارد.»

سامانۀ موشکی اس-400 مدرن‎ترین سامانۀ دفاع هوایی روسیه است. این سامانه قادر است که حدود 300 هدف را ردیابی کرده و به‌طور هم‌زمان به حدود 30 هدف در محدودۀ چند صد کیلومتری شلیک کند.

تنش میان مسکو و قدرت‌های غربی از بیش از دو سال پیش و پس از اعلام استقلال جمهوری کریمه از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه و بحران و ناآرامی در شرق اوکراین، شدت یافت.

جمهوری کریمه در مارس ۲۰۱۴ (اسفند 1392) برای پیوستن دوباره به روسیه همه‌‏پرسی برگزار کرد و با کسب اکثریت قاطع آرای ساکنان منطقه، جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه را اعلام کرد.

کی‌یف و متحدان اروپایی آن نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نشناختند و مسکو را به تنش‌زایی و افزایش بحران در شرق اوکراین متهم ‌کردند. این موضوع به اعمال تحریم و نمایش قدرت علیه روسیه منجر شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku