گزارش: ممکن است داعش در موصل به حملات شیمیایی متوسل شود

نیروهای عراقی در حال خاموش کردن آتش چاه نفتی که تروریست‌های عقب‌نشینی کردۀ داعش در شهر قیاره در 70 کلیومتری جنوب موصل به آتش‌ کشیدند. (30 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک گروه دیده‌‎بان جنگ می‌گوید ممکن است گروه تروریستی داعش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی شهر موصل، به حملات شیمیایی متوسل شود.

گروه تکفیری داعش از سال 2014 تاکنون دست‎کم در 52 حمله در عراق و سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است و اکنون گروه دیده‌‏بان جنگ موسوم به آی‌اچ‎اس که در بریتانیا مستقر است، از احتمال وقوع حملۀ شیمیایی دیگری در موصل خبر داده است.

بر اساس گزارشی که آی‌اچ‌اس روز سه‌شنبه (2 آذر) منتشر کرد، بیش از یک‌سوم حملات شیمیایی داعش که در آن‎ها از عنصر شیمیایی کلر و گاز خردل استفاده شده است، در حومۀ موصل، مرکز اداری استان نینوا در شمال عراق، رخ داده‌‌اند.

موصل که پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق خوانده می‌شود، از تاریخ 26 مهر سال جاری صحنۀ نبرد نیروهای عراقی برای آزادسازی این شهر از چنگال داعش است و پیشروی نیروهای عراقی در این عملیات چشمگیر بوده است.

آی‌اچ‎سی در گزارش خود با توجه به اطلاعات کسب‌شده از گزارش‌‎های خبری محلی، رسانه‏‌های اجتماعی و تبلیغات داعش بدین نتیجه رسیده است که اگر نیروهای عراقی در موصل دستاوردهای بیشتری علیه تروریست‌ها کسب کنند، ممکن است داعش نیز در مقابل برای ممانعت از سقوط‌ خود از تسلیحات شیمیایی استفاده کند.

کولومب استرک، مدیر آی‌اچ‎سی دراین‌باره گفت: «همین‎طور که داعش مناطقی را در حومۀ موصل از دست می‎دهد، خطر زیادی دربارۀ استفادۀ داعش از تسلیحات شیمیایی در حملات زمینی برای کاهش سرعت و روحیۀ نیروهای در حال پیشرویِ دشمنشان وجود دارد. آن‏‎ها همچنین ممکن است از این حملات برای درس عبرت گرفتن مخالفان غیرنظامی خود در داخل موصل و یا انتقام گرفتن از آن‎‏ها استفاده کنند.»

نیروهای عراقی در حال انتقال گروهی از غیرنظامیان به روستای تلول الذهب در 10 کیلومتری جنوب شهر موصل هستند. گروه تروریستی داعش از این افراد بی‌گناه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد که در نهایت موفق به فرار شدند. (29 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی افزود: «موصل مرکز تولید تسلیحات شیمیاییِ داعش بود، اما بسیاری از تجهیزات و کارشناسانِ این گروه احتمالاً در هفته‎ها و ماه‎‏های منتهی به عملیات موصل همراه با کاروان‎‏هایی با حضور اعضای ارشد داعش و خانواده‎هایشان از این شهر به سوریه منتقل شدند.»

طی هفته‌های گذشته ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‎های کُرد، از جهت‎های مختلف به سمت موصل پیشروی کرده و مناطقی بسیاری را از چنگال داعش درآوردند.

نیروهای عراقی در یک سال گذشته موفق شدند به‌طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب رانده و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و در نهایت فلوجه را از تکفیریها پس بگیرند.

عملیات آزادسازی فلوجه در استان الانبار از سوم خرداد امسال با مشارکت حدود 22 هزار نیروی ارتش، پلیس، یگان مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی و عشایر عراق آغاز شده بود. این شهر در حدود 50 کیلومتری غرب بغداد، پایتخت عراق، قرار دارد و از اوایل سال 2014 در تصرف داعش بود.

دولت بغداد پس‌ازآن وعده داد که موصل، دومین شهر بزرگ عراق، مقصد بعدی نیروهای ارتش این کشور خواهد بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku