News   /   آسيا

تشدید درگیری‌ها در میانمار؛ فرار سه هزار نفر به چین

حضور گسترده مردم میانمار در گذرگاه مرزی شهر موس برای رفتن به چین (2 آذر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

بنا بر اعلام دولت پکن، حدود سه هزار میانماری به خاطر تشدید درگیری‌ها در شمال کشورشان به چین گریخته‌اند.

ساکنان مناطق مرزی در ایالت شان واقع در شمال میانمار می‌گویند درگیری‌های شدید ارتش و چهار گروه مسلح، آنها را وادار به ترک خانه‌های‌شان کرده است.

دولت میانمار سه‌شنبه اعلام کرد درگیری‌های سه روز گذشته در نزدیکی شهر مرزی موس 10 کشته برجای گذاشته است. در این درگیری‌ها 33 نفر نیز زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود قربانیان این درگیری‌ها سه مأمور پلیس، دو شبه‌نظامی طرفدار دولت و پنج غیرنظامی بوده‌اند.

یکی از ساکنان شهر موس گفت: «مردم جرأت نمی‌کنند (از خانه‌هایشان) بیرون بروند. ما وحشت‌زده هستیم. اگر وضعیت وخیم‌تر شود به چین می‌رویم.»

حضور نیروهای ارتش میانمار در یک منطقۀ مرزی در ایالت راخین ( 24 مهر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

رسانه‌های چین اعلام کردند یکی از شهروندان چینی در اثر اصابت ترکش ناشی از درگیری‌های میانمار دچار جراحت شده است و ارتش چین نیز به حالت آماده‌باش درآمده است.

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین، گفت هزاران نفر پیش از این برای فرار از درگیری‌ها از مرز عبور کرده‌اند.

شوآنگ در نشستی خبری خاطر نشان کرد: «حدود سه هزار شهروندِ مناطق مرزیِ میانمار برای گریز از جنگ وارد چین شده‌اند. دولت‌های محلی چین به دلیل ملاحظات انسان‌دوستانه پناه‌گاه‌های مناسبی در اختیار این افراد قرار داده و مجروحان را به بیمارستان منتقل کرده‌اند.»

این در حالی است که عملیات نیروهای دولتی میانمار در ایالت راخین واقع در غرب این کشور حدود 30 هزار غیرنظامی را آواره کرده است.

بقایای خانۀ سوختۀ مسلمانان روهینگیا در روستایی در ایالت راخین ( 24 مهر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

نظامیان میانمار از 18 مهر به منطقه‌ای در امتداد مرز بنگلادش که عمدۀ ساکنان آن مسلمانان روهینگیا هستند، هجوم برده‌اند.

به گزارش رسانه‌های محلی، با گذشت شش هفته از عملیات، نیروهای امنیتی حدود 70 نفر را کشته و بیش از 400 نفر را دستگیر کرده‌اند.

با وجود این، فعالان احتمال می‌دهند تعداد تلفات و بازداشتی‌های این عملیات بسیار بیشتر از آمار اعلام‌شده باشد.

ساکنان این مناطق و فعالان حقوق بشری می‌گویند نیروهای دولتی در این حمله‌ها به اعدام‌های خودسرانه، تجاوز و آتش زدن منازل روستاییان دست‌زده‌اند.

مسلمانان روهینگیا با ترک خانه‌های خود به بنگلادش می‌گریزند. (اول آذر 95، عکس از خبرگزاری رویترز)

دولت میانمار وقوع این‌گونه بدرفتاری‌ها را انکار و گزارش‌های مربوط به این بدرفتاری‌ها را اقدامی دروغین از جانب «تروریست‌ها» عنوان کرده است.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه اعلام کرد بررسی‌های این نهاد حاکی از آن است که نظامیان میانمار درمجموع هزار و 250 خانۀ مسلمانان روهینگیا را در ایالت راخین ویران کرده‌اند.

مسلمانان ساکن ایالت راخین در سال‌های اخیر متحمل بیشترین خشونت‌ها شده و بسیاری از آنها به دلیل حمله‌های بودائیان افراطیِ تحت حمایت دولت کشته یا آواره شده‌اند.

دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku