صالحی: ایران 11 تُن آب سنگین به عمان ارسال کرده است

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مراسم روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست (2 آذر 1395 - عکس از تسنیم)

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از ارسال 11 تُن آب سنگین به عمان خبر داده است.

علی اکبر صالحی سه‌شنبه (2 آذر) گفت: «همانطور که اعلام شده حدود 11 تن آب سنگین به عمان منتقل کرده‌ایم و این بدین سبب انجام گرفته که طرف مقابل برای خرید آب سنگین اعلام آمادگی کرده بود.»

وی در حاشیۀ همایش «مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست» دربارۀ فروش و انتقال مازاد آب سنگین و برنامه‌ریزی برای آن سخن گفت.

صالحی گفت: «ما برای خرید آب سنگین از طرف مقابل نامه‌هایی را دریافت کرده‌ایم و این مقدار آب سنگین را به عمان انتقال داده‌ایم.»

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در حاشیۀ مراسم روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست (2 آذر 1395 - عکس از تسنیم)

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق تعهدات در برجام عمل می‌کند، افزود: «انتظار داریم طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل کند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: «تا امروز در برجام و امور فنی به خوبی پیش رفته‌ایم و مشکلی نداریم. حال در بحث تحریم‌ها برخی کندی‌ها از طرف مقابل مشاهده می‌شود که در ارتباط با عملکرد بانک‌های بزرگ است. البته وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع است و فکر می‌کنیم آرام آرام این مهم حل و فصل شود.»

صالحی افزود: «در مجموع تصور می‌کنیم برنامۀ برجام به خوبی تا امروز جلو رفته و امیدواریم در آینده با مشکلی مواجه نشویم.»

وی دربارۀ این پرسش که تحولات امریکا را در موضوع برجام چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تصور می‌کنم زمانی که رئیس‌جمهور امریکا در عمل سکان مملکت را عهده‌دار شود در چارچوب واقعیات عمل می‌کند، چرا که برجام موضوع بین دو کشور نیست که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند و تصور ما این است که مشکلی پیش نخواهد آمد. این موضوع بین‌المللی است.»

صالحی در پایان گفت: «تصور ما این است که مشکل چندانی (در زمینۀ برجام) نخواهیم نداشت و مسئولان ما نیز همواره نشان داده‌اند که در تصمیم‌گیری‌ها هوشیارانه و آگاهانه عمل می‌کنند.»

ایران و گروه 1+5 پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده در تاریخ 23 تیر 1394 دربارۀ برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق رسیدند. برجام از 26 دی 1394 اجرایی شد و براساس آن به سال‌ها تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران به بهانه برنامه اتمی‌اش پایان داده شد. تهران در عوض پذیرفت تا برخی فعالیت‌های اتمی‌اش را محدود کند.

ایران در ازای لغو تحریم‌ها، با گروه 1+5 توافق کرد ذخایر اورانیوم با غنای تا 3.67 درصد خود را کم‌تر از 300 کیلوگرم و ذخایر آب سنگین را که محصولی غیررادیواکتیو است، کمتر از 130 تن حفظ کند.

صالحی اخیراً گفته بود ایران 32 تُن آب‌ سنگین به امریکا فروخته و 38 تُن نیز به روسیه تحویل داده‌ است.

وی افزود: «شرکت‌های اروپایی، آلمانی و فرانسوی خواستار خرید آب‌ سنگین از ما هستند که ما نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده‌‌ایم.»

صالحی با اشاره به درخواست روزافزون آب‌ سنگین در سراسر دنیا یادآور شد ایران به تأمین‌کنندۀ عمدۀ جهانی آب‌ سنگین تبدیل‌ شده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku