پوتین: تدابیر متقابل مسکو در برابر اقدامات ناتو

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (عکس از رویترز)

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید مسکو تدابیر متقابلی را در واکنش به گسترش ناتو اتخاذ می‌کند.

ولادیمیر پوتین دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرد اعضای جدید ناتو نمی‌توانند «در برابر فشارهای» امریکا مقاومت کنند و ناچار می‌شوند سامانه‌های آفندی و پدافندی را در قلمروی این ائتلاف نظامی مستقر و پایگاه‌های جدید در آن احداث کنند.

پوتین ادامه داد: «چرا به گسترش ناتو واکنش نشان می‌دهیم؟ (زیرا) از نحوۀ تصمیم‌گیری‌های ناتو نگران هستیم. می‌دانیم تصمیم‌ها چگونه اتخاذ می‌شوند.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «ما باید چه کنیم؟ ما باید تدابیر متقابل را اتخاذ کنیم. به بیان دیگر آن سامانه‌ها را که از نظر ما تهدیدی علیه روسیه محسوب می‌شوند در تیررس سامانه‌های موشکی خود قرار دهیم.»

این مقام روس خاطر نشان کرد: «شرایط در حال متشنج‌ ‎شدن است. منطق شرکایمان را درک نمی‌کنم.»

وی در شرایطی این اظهارات را مطرح کرد که 11 کشور عضو ناتو برای برگزاری رزمایش «شمشیر آهنین» حدود چهار هزار سرباز را به لیتوانی، بزرگ‌ترین کشور حوزۀ بالتیک، اعزام کرده‌اند.

ارسال تجهیزات و ادوات نظامی ناتو برای رزمایش «شمشیر آهنین» در لیتوانی (30 آبان 95، عکس از وزارت دفاع لیتوانی)

این رزمایش که از روز یکشنبه (30 آبان) آغاز شده و تا 12 آذر ادامه خواهد داشت، در دو منطقۀ جداگانه در لیتوانی برگزار می‌شود.

در این رزمایش حدود 4 هزار سرباز از امریکا، انگلیس، آلمان، کانادا، لهستان، رومانی، اسلوونی، لوکزامبورگ و سه کشور حوزۀ بالتیک شرکت می‌کنند. این تمرینات نظامی طی دو سال گذشته نیز با مشارکت 2000 تا 2500 سرباز برگزار شده بود.

روابط روسیه و ناتو در سال‌های اخیر به خاطر آنچه مسکو تقویت این ائتلاف نظامی در نزدیکی مرزهای خود می‌خواند، به تیرگی گراییده است.

ناتو با ادعای جلوگیری از آنچه تجاوز روسیه می‌خواند، در حال تقویت حضور نظامی خود در شرق اروپا است و تاکنون چندین رزمایش نزدیک مرزهای روسیه برگزار کرده است.

روسیه نیز در واکنش به این اقدام ناتو، حضور نظامی در مرزهای غربی خود را افزایش داده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku