News   /   ايران

«ایران به تعهداتش درباره ذخایر آب سنگین عمل کرده است»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی

معاون امور حقوقی و بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در خصوص ذخایر آب سنگین مطابق با توافق هسته‌ای سال گذشته میان ایران و کشورهای گروه 1+5 پایبند است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در خصوص ذخایر آب سنگین، بر اساس برجام (برنامۀ جامع اقدام مشترک) عمل کرده و به آن پایبند است.»

کمالوندی این اظهارات را در واکنش به گزارش هفتۀ گذشته آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای بیان کرد که مدعی شده بود ذخایر آب سنگین ایران کمی از سطح مجاز تعیین شده در برجام، 130 تن، بالاتر رفته است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، روز پنجشنبه با انتقاد از ایران به دلیل بالارفتن ذخایر آب سنگین این کشور از سطح مجاز تعیین‌شده گفت: «مهم این است که در آینده از بروز چنین وضعیتی اجتناب شود تا اعتماد جامعه بین‌المللی به اجرای برجام همچنان حفظ گردد.»

ایران و گروه 1+5 پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده در تاریخ 23 تیر 1394 دربارۀ برجام به توافق رسیدند؛ برجام از 26 دی 1394 اجرایی شد و براساس آن به سال‌ها تحریم‌های یکجانبه علیه ایران به بهانه برنامه اتمی‌اش پایان داده شد. تهران در عوض پذیرفت تا برخی فعالیت‌های اتمی‌اش را محدود کند.

ایران در ازای کاهش تحریم‌ها، با گروه 1+5 توافق کرد ذخایر اورانیوم با غنای تا 3.67 درصد خود را کم‌تر از 300 کیلوگرم و ذخایر آب سنگین را که محصولی غیررادیواکتیو است، کمتر از 130 تن حفظ کند.

کمالوندی افزود: «طبق برجام ما باید مازاد بر 130 تن آب سنگین تولیدی را به بازارهای بین المللی عرضه می کردیم که تاکنون 70 تن را فروخته ایم و مذاکرات با کشورهای متقاضی دیگر به ویژه اروپایی ها در این زمینه ادامه دارد.»

این مقام ایرانی افزود ایران به تعهدات خود در قبال محدودیت‌های آب سنگین در برجام مادام که این توافق هست، پایبند است.

هفته گذشته مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، باکم اهمیت دانستن نگرانی‌ها درباره بالا رفتن ذخایر آب‌سنگین ایران تصریح کرد: «لازم است یادآوری کنم که ایران هیچ تلاشی برای مخفی کردن این امر انجام نداده است.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در ماه اکتبر گفت جمهوری اسلامی 32 تن آب‌سنگین به امریکا فروخته است و 38 تن نیز به روسیه تحویل داده‌ شده است.

وی افزود:  «شرکت‌های اروپایی، آلمانی و فرانسوی خواستار خرید آب‌سنگین از ما هستند که ما نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده‌‌ایم.»

وی با اشاره به درخواست روزافزون آب‌سنگین در سراسر دنیا یادآور شد ایران به تأمین‌کننده عمده جهانی آب‌سنگین تبدیل‌ شده است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku