News   /   اروپا

سازمان بین‌المللی مهاجرت از آمار بی‌سابقۀ تلفات پناه‌جویان در مدیترانه خبر داده است

تصویری از آوارگان و پناه‌جویان سوار بر قایقی ناامن که در آبهای ساحلی جزیرۀ لامپدوسا در ایتالیا درخواست کمک می‌کنند. (29 فروردین 1395، عکس از رویترز)

آمار جدید نشان می‌دهد شمار تلفات پناه‌جویان و آوارگان هنگام تلاش برای عبور از دریای مدیترانه به سطحی بی‌سابقه افزایش یافته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت، پنج‌شنبه اعلام کرد از سه‌شنبه ۳۴۰ نفر در مسیر رسیدن به اروپا در دریای مدیترانه غرق یا ناپدید شده‌اند.

با احتساب این تلفات، مرگبارترین سال برای پناه‌جویانی که  در سفری پرمخاطره در دریای مدیترانه راهی اروپا می‌شوند، رقم خورده است.

بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، از آغاز سال ۲۰۱۶ تاکنون بیش از 4500 آواره و پناه‌جو هنگام عبور از دریای مدیترانه جان‌باخته و یا ناپدید شده‌اند درحالی‌که آمار مفقودان و قربانیان پناه‌جو در سال گذشته 3770 نفر گزارش شده است.

تصویر آرشیوی از پناهجویان که از مسیر دریای مدیترانه راهی اروپا هستند. (عکس از گاردین)

این سازمان بین‌المللی که مقر آن در ژنو است، همچنین درحالی‌ دربارۀ آمار فزایندۀ تلفات غرق شدن کشتی‌های حامل پناه‌جویان و آوارگان در دریای مدیترانه هشدار داد که گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهند قاچاقچیان، مهاجران و آوارگان را وادار می‌کنند در شرایط نامساعد جوی و آب‌های سرد و خروشان دریا در فصل زمستان، بر قایق‌های کوچک سوار شوند.

فلاویو دی جیاکومو، سخنگوی ایتالیایی سازمان بین‌المللی مهاجرت این‌گونه برخورد خشونت‌بار قاچاقچیان با آوارگان و پناه‌جویان را تکان‌دهنده دانسته و گفته است، مهاجران وقتی به ساحل می‎رسند برخلاف میلشان، حتی با خشونت، مجبور می‌شوند سوار قایق شوند. برای قاچاقچیان زندگی و جان پناه‌جویان اهمیتی ندارد .

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که سازمان پزشکان بدون مرز اخیراً از واژگونی یک قایق حامل پناه‌جویان در دریای مدیترانه و ناپدید شدن حدود 100 تن از سرنشینان آن خبر داده است.

این سازمان با استناد به اظهارات 27 بازماندۀ این حادثه، در پیامی توییتری اعلام کرده است این قایق که با 130 سرنشین از سواحل لیبی راهی سواحل اروپایی شده بود، پنج‌شنبه در آب‌های مدیترانه واژگون شد.

سازمان پزشکان بدون مرز ادامۀ بحران غرق شدن پناه‌جویان در دریای مدیترانه را «فاجعه‌ای غیرقابل‌تحمل» توصیف کرده است.

تصویری از آوارگان و پناه‌جویان که از شناور گشت گارد ساحلی ایتالیا در بندر سیسیلیِ کاتانیا در ایتالیا پیاده می‌شوند. (26 آبان 1395)

بر اساس اعلام مؤسسۀ خیریۀ اِم‌او‌اِی‌‌اس (MOAS) تلفات واقعی این حوادث احتمالاً بسیار بیشتر است چراکه بسیاری از قایق‌هایی که غرق می‌شوند قبلاً درجایی به ثبت نرسیده‌اند.

دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناه‌جویان نیز اواسط شهریور 1395 در گزارشی اعلام کرد سال 2016 مرگبارترین سال برای پناه‌جویان جهان بوده است.

این نهاد سازمان ملل اوایل آبان امسال نیز اعلام کرد شمار پناه‌جویانی که از مسیر دریای مدیترانه راهی اروپا شده‌اند، نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید انتقال غیرقانونی پناه‌جویان به تجارتی پرسود برای قاچاقچیان تبدیل شده است.

بسیاری از تحلیلگران، کشورهای غربی را در این زمینه مقصر می‌دانند، چراکه با اتخاذ سیاست‌های مداخله‌جویانه، به درگیری و خونریزی در کشورهای بحران‌زده دامن زدند و درنهایت مردم این کشورها مجبور شدند از بیم جان کشورشان را ترک کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku