News   /   ايران

رئیس‌جمهور فرانسه: ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را پاره نمی‌کند

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، توافق هسته‌ای با ایران را پاره نخواهد کرد.

فرانسوا اولاند، سه‌شنبه در گفتگو با شبکۀ تلویزیونی فرانس 24 گفت: «این توافق به همۀ ما امنیت می‌دهد... آیا ایالات‌متحده با دونالد ترامپ این توافق را زیر سؤال می‌برد؟ من فکر نمی‌کنم چنین باشد.»

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «این توافق به ما تضمین‌هایی می‌دهد و فقدان آن ممکن است بسیار خطرناک باشد.»

امریکا و فرانسه از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا و نتیجۀ آن برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) شد که طرفین متعهد به اجرای آن شدند.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بارها این توافق را «احمقانه‌ترین توافق در تمام دوران» توصیف کرده و گفته بود آن را پاره می‌کند.

وی جمعه در اولین تماس تلفنی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب امریکا با رئیس‌جمهور فرانسه، درباره برجام و برخی مسائل دیگر گفتگو کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور منتخب امریکا نیز ‌گفته است این توافقنامه پس از مشورت با متحدان ایالات‌متحده باید «پاره شود».

وزرای خارجۀ کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دوشنبه در نشستی در بروکسل از همۀ طرف‌های امضاکنندۀ توافق با ایران ازجمله امریکا خواستند به برجام پایبند باشند.

بااین‌حال، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، چهارشنبه گذشته گفته است: «این توافق تنها تا زمانی معتبر است که همه طرف‌ها از آن حمایت کنند.»

تونر افزود: «مقامات وزارت خارجۀ امریکا محاسن توافق با ایران را برای تیم ترامپ توضیح خواهند داد، هرچند هرگونه تصمیم‌گیری در مورد پایبندی به شرایط توافق بر عهدۀ دولت بعدی خواهد بود.»

توافق هسته ای 23 تیر پارسال بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در اتریش امضا شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در پی اعلام پیروزی ترامپ گفته بود: «هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به‌عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت، بلکه به‌عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل‌تغییر نیست.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم گفته است: «رئیس‌‏جمهور آیندۀ امریکا موظف به رعایت تعهد چندجانبۀ برجام است و ما یقین داریم که جامعۀ بین‏‌الملل نیز این توقع را از ایالات متحده امریکا خواهد داشت.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku