News   /   آمريکا

سندرز: زمان بازنگری در نظام انتخاباتی امریکا

برنی سندرز، سناتور دموکرات امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

برنی سندرز، سناتور دموکرات امریکا، می‌گوید پس از انتخاب «مردی به‌عنوان رئیس‌جمهور که بیشترین آراء را به دست نیاورده»، نیاز است در نظام انتخاباتی این کشور بازنگری صورت گیرد.

سناتور ایالت ورمونت، روز یکشنبه در گفتگو با یواس‌ای تودی گفت پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، بر هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات، «بحث جدی» دربارۀ نظام آراء مجمع گزینندگان را ضروری کرده است.

سندرز گفت: «ممکن است بخواهیم نگاهی به‌کل نظام مجمع گزینندگان بیاندازیم زیرا این نظام  مردی را بر کرسی ریاست جمهوری نشانده که اکثریت آراء را به دست نیاورده است. این موضوعی است که ما نیاز داریم دربارۀ آن بحث جدی داشته باشیم.»

ترامپ باوجود شکست در آراء مردمی، موفق شد 290 رأی مجمع گزینندگان را به دست آورد و رقیب او هیلاری کلینتون تنها توانست 228 رأی مجمع گزینندگان را از آن خود کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (تصویر آرشیوی)

مجمع گزینندگان پس از آن تشکیل شد که «مؤسسان این کشور آن را به‌عنوان گزینه‌ای بین انتخاب رئیس‌جمهور از آراء مردمی و انتخاب رئیس‌جمهور در کنگره» در نظر گرفتند.

اظهارات سندرز در حالی مطرح شد که هزاران نفر از مردم امریکا با برگزاری اعتراضاتی در مناطق مختلف این کشور از ترامپ خواستند تا به خاطر اظهارات نژادپرستانه و تفرقه‌افکنانه خود در فعالیت‌های انتخاباتی‌اش، از سمت خود کناره‌گیری کند.

این غول املاک و مستغلات امریکایی، که اکنون به‌عنوان رئیس‌جمهورِ آتی انتخاب‌شده است، پیش از انتخابات چندین بار وعده داد که برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از مکزیک، دیواری در سراسر مرز امریکا با این کشور خواهد ساخت.

اظهارات تند و نژادپرستانۀ ترامپ علیه مکزیکی‌ها و شعارهایی نظیر جلوگیری از ورود مسلمانان و یا تفتیش عقاید آن‌ها، با موجی از اعتراضات در سراسر امریکا روبرو شده است. معترضان امریکایی نگران تحقق این وعده‌ها هستند.

سندرز، که رقابت‌‌های درون‌حزبی را به کلینتون واگذار کرد، گفت: «آن‌ها (مردم معترض) می‌خواهند نظرات خود را ابراز کنند. آن‌ها خیلی ترسیده‌اند و واقعاً مخالف آقای ترامپ هستند.»

بر اساس قانون امریکا، باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی امریکا، تا ظهر بیستم ژانویه 2017 (1 بهمن) – روز معارفه- رئیس‎جمهور است.

در این روز رئیس‎جمهور تازۀ امریکا و معاونش سوگند یادکرده و وارد کاخ سفید می‎شوند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku