News   /   اروپا

«همه طرف‌ها باید به برجام پایبند باشند»

تصویری آرشیوی از نشست وزرای امور خارجۀ اتحادیۀ اروپا در بروکسل

اتحادیۀ اروپا در پی اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، علیه برجام، از همۀ طرف‌ها خواسته است تا به برنامۀ جامع اقدام مشترک بر سر برنامۀ اتمی ایران پایبند باشند.

وزرای امور خارجۀ اتحادیۀ اروپا دوشنبه در نشستی در بروکسل گفتند این اتحادیه به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی و روابط با تهران است و توافق امضاشدۀ سال گذشته از سوی ایران، امریکا، 3 قدرت اروپایی و همچنین روسیه و چین باید مورد احترام قرار گیرد.

وزرای امور خارجۀ اتحادیۀ اروپا در بیانیۀ پایانی خود گفتند: «تأیید تعهدات همه طرف‌ها در زمینۀ ادامۀ اعتمادسازی و بهبود مستمر و تدریجی روابط میان اتحادیۀ اروپا، اعضای آن و ایران بسیار ضروری است.»

اتحادیۀ اروپا از این حقیقت که دولت امریکا اکنون مشغول صدور مجوزها برای صادرات هواپیمای مسافربری و قطعات مرتبط و خدمات آن به ایران است، استقبال کرد و گفت امیدوار است این همکاری‌ها ادامه یابد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (تصویر آرشیوی)

در تاریخ 23 تیر 1394، ایران و گروه 1+5  (امریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس به‌اضافه آلمان) درباره برنامۀ هسته‌ای ایران  به جمع‌بندی نهایی رسیدند  که بر اساس آن، در ازای کاهش تحریم‌های سازمان ملل متحد، اتحادیۀ اروپا و امریکا، تهران نیز بخش‌هایی از فعالیت‌‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

برجام از 26 دی 1394 اجرایی شد؛ هم‌زمان ایران نیز پذیرفت در راستای اعتمادسازی، موقتاً پروتکل الحاقی پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات اتمی را بر اساس برجام اجرا کند. به‌موجب این پروتکل، بازرسان آژانس اجازه دارند هر زمان لازم، از مکان‌های موردنظر خود، بازدید کنند.

اتحادیۀ اروپا اعلام کرد متعهد است تا همۀ تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به برنامۀ اتمی ایران را لغو کند و هم‌اکنون مشغول رایزنی با بانک‌ها و دیگر نهادهای اقتصادی «برای افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری» میان دو طرف است.

در همین حال سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، نیز گفت پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، حمایت مسکو از توافق اتمی ایران تغییر نکرده است.

ترامپ در فعالیت‌های انتخاباتی‌اش مدعی شده بود در صورت پیروزی در انتخابات، برجام را پاره خواهد کرد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku