انگلیس اولین پایگاه دریایی خود در خلیج‌فارس را در بحرین افتتاح کرد

ورود چارلز، شاهزادۀ بریتانیا، به منامه، پایتخت بحرین، و استقبال سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه، شاهزادۀ بحرینی، از وی، 18 آبان 1395 (عکس از اسوشیتدپرس)

انگلیس به‌طور رسمی پایگاه بزرگ نیروی دریایی خود را در بحرین افتتاح کرده‌است. 

چارلز، شاهزادۀ بریتانیا، این پایگاه را پنجشنبه در سالگرد آغاز روابط دوجانبه در منامه، پایتخت بحرین، افتتاح کرد. 

این پایگاه اولین مقر نظامی بریتانیا در منطقۀ خلیج‌فارس در 40 سال اخیر محسوب می‌شود.

لندن قصد دارد پایگاه دریایی خود را در بحرین به دومین مرکز عملیات برای نیروی دریایی سلطنتی این کشور پس از پایگاه پورتسموث، در جنوب انگلیس تبدیل کند، به‌طوری کشتی‌های جنگی انگلیس برای سوخت‌گیری و تعمیر نیاز به بازگشت به انگلیس نداشته باشند.

فیلیپ هَموند، وزیر خارجۀ وقت انگلیس، و شیخ خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجۀ بحرین، در مراسم آغاز ساخت پایگاه دریایی بریتانیا در منامه، پایتخت بحرین ( 10 آبان 1394 ، عکس از اسوشیتدپرس)

این پایگاه دریایی با حدود 600 نیروهای نظامی، وظیفۀ پشتیبانی از کشتی‌های جنگی را که در آب‌های منطقه گشتزنی می‌کنند، بر عهده خواهد داشت.

کشتی‌های جنگی پیشرفتۀ نیروی دریایی سلطنتی انگلیس مستقر در خلیج‌فارس، طی چند ماه گذشته به دلیل عدم توانایی در مقابله با آسیب‌های ناشی از آب‌های گرم منطقه مجبور به بازگشت به سواحل انگلیس شدند.

نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا نیز بیش از 90 سال است که از پایگاه‌های هوایی در بحرین استفاده می‌کند.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، ماه گذشتۀ میلادی در سفر خود به لندن با الیزابت دوم، ملکۀ بریتانیا، ترزا می، نخست‌وزیر، و دیگر مقامات بریتانیا دیدار و خواستار روابط نزدیک‌تر بین این دو کشور پادشاهی شد.

پادشاه بحرین همچنین خانم می را به نشست آتی شورای همکاری خلیج‌فارس دعوت کرد؛ این نشست قرار است ماه آینده میلادی در منامه برگزار شود.

تمایل بریتانیا برای گسترش روابط با بحرین در حالی است که رژیم آل‌خلیفه به دلیل سرکوب قیام مردمی طی چند سال اخیر تحت‌ فشار بین‌المللی قرار دارد.

بریتانیا نیروهای امنیتی بحرین را آموزش و با این کشور همکاری اطلاعاتی دارد. عربستان نیز آل‌خلیفه را در سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان و منتقدان کمک می‌کند.

از حدود 5 سال پیش که اعتراضات علیه آل‌خلیفه در بحرین آغاز شده، انگلیس 55 میلیون دلار سلاح به این رژیم فروخته‌است. 

اعتراضات ضد حکومتی در بحرین همچنان ادامه دارد و نیروهای امنیتی آل‌خلیفه تاکنون ده‌ها معترض را کشته و صدها تن دیگر را مجروح کرده‌اند. شمار بسیاری از منتقدان و مخالفان این رژیم نیز بازداشت و به زندان انداخته‌ شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku