شاهزادۀ بریتانیا در بحرین چه می‌خواهد؟

چارلز، شاهزادۀ بریتانیا و همسرش، کامیلا در دبی، امارات متحدۀ عربی؛ 18 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

چارلز، شاهزادۀ بریتانیا، و همسرش، کامیلا، با وجود انتقادها از ادامۀ فروش سلاح به رژیم‌‎های سرکوب‌گر حوزۀ جنوبی خلیج فارس، وارد منامه، پایتخت بحرین، شده‌اند.

هواپیمای حامل خاندان سلطنتی بریتانیا روز سه‌شنبه پس از دیدار از کشورهای عمان و امارات متحدۀ عربی، در پایگاه هوایی الصخیر در مرکز بحرین به زمین نشست.   

شاهزادۀ بریتانیا مورد استقبال سلمان بن حمد بن عیسی آل‌خلیفه، ولیعهد بحرین، قرار گرفت و سپس برای دیدار با حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، عازم کاخ سلطنتی شد.

چارلز، شاهزادۀ بریتانیا، در دبی، امارات متحدۀ عربی؛ 18 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بریتانیا از سال 2011 و با آغاز اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه، تاکنون 55 میلیون دلار تسلیحات نظامی به بحرین فروخته است.

لندن از سوی سازمان‌های بین‌المللی حامی حقوق‌بشر به‌خاطر فروش تسلیحات نظامی به رژیم منامه موردانتقاد است. رژیم آل‌خلیفه، با آغاز اعتراضات مردمی به سرکوب آن پرداخته است.

گزارش‌های منتشره در یک ماه گذشته حاکی است بریتانیا قصد دارد یک پایگاه نظامی دائمی در بحرین راه‌اندازی کند و ناوهای جنگی خود را به خلیج‌فارس اعزام کند.

روزنامۀ اکسپرس بریتانیا گزارش داد این پایگاه نظامی که اولین پایگاه نظامی این کشور در منطقۀ خلیج‌فارس در 40 سال گذشته به شمار می‌آید، در کمتر از یک ماه راه‌اندازی خواهد شد.

بریتانیا قرار است 600 نیروی نظامی را به این تأسیسات سلطنتی اعزام کند. همچنین چندین فروند ناو جنگی بریتانیایی به بهانۀ تأمین امنیت انتقال نفت و گاز از این منطقه، در آب‌های خلیج‌فارس به گشت‌زنی خواهند پرداخت.

زمانی که بریتانیا این پروژه را در سال 2014 آغاز کرد، مایکل فالون، وزیر دفاع این کشور، این طرح را «گسترش دائمی ردپای (جایگاه) نیروی دریایی سلطنتی» در خلیج‌فارس توصیف کرد.

بر اساس اطلاعات منتشرۀ وزارت تجارت و سرمایه‌گذاری بریتانیا در ماه سپتامبر، دولت این کشور به دومین فروشندۀ بزرگ سلاح در جهان تبدیل‌شده است؛ سلاح‌هایی که به مناقشات مرگبار در منطقۀ خاورمیانه دامن می‌زند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku