بشار اسد: غرب در سوریه رو به ضعف است

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، می‌گوید قدرت‌های غربی اکنون در سوریه در حال تضعیف است.

اسد یکشنبه (16 آبان) در مصاحبه با نشریۀ انگلیسی ساندی تایمز گفت: «در گذشته اگر چیزی می‌گفتم، می‌گفتند رئیس‌جمهور سوریه از واقعیت خبر ندارد. اکنون همه چیز تغییر کرده‌است. غرب بسیار ضعیف‌تر شده است.»

اسد تأکید کرد: «دربارۀ من می‌گفتند دیکتاتوری است که مردمش را می‌کشد و بشکه‌های حاوی مواد منفجره را بر سر آن‌ها می‌ریزد. آن‌ها چیزی بیش از این ندارند که دربارۀ من بگویند.»

وی افزود: «داعش برای درآمدزایی، نفت (سوریه) را قاچاق می‌کرد و از چاه‌های نفت عراق، با وجود نظارت ماهواره‌ها و پهپادهای امریکایی، استفاده می‌کرد. غرب هم هیچ چیزی نمی‌گفت، اما روسیه وارد عمل شد و داعش کم کم رو به ضعف است.»

اسد افزود: «سخن گفتن از راه‌حل سیاسی، در حالی که طرف دیگر تحت سلطۀ اربابان خود در عربستان سعودی، ترکیه، انگلیس، امریکا و فرانسه است، واقع‌گرایانه نیست. هستۀ اصلی مشکلات کشورهایی هستند که دخالت می‌کنند. اگر آنها دست از دخالت بردارند، تروریست‌ها تضعیف شده و سوریه را ترک کرده و یا شکست می‌خورند. سپس ما سوری‌ها می‌توانیم بنشینیم و دربارۀ راه‌حل‌ها صحبت کنیم.»

رئیس‌جمهور سوریه بر نقش عمدۀ حملات هوایی روسیه تأکید کرد و گفت قدرت نظامی روسیه و حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌ها به کمکِ دمشق آمده‌است.

وی گفت روسیه هیچ‌گاه قصد دخالت در امور داخلی سوریه را نداشته چرا که این کشور «هرگز چیزی از ما نخواسته‌است. روسیه از ما نمی‌خواهد که رئیس‌جمهورِ دست‌نشاندۀ آن‌ها باشیم.»

روسیه از مهر 1394 به درخواست دولت دمشق، با اجرای حملات هوایی، مواضع و اهداف گروههای تروریستی را در سوریه هدف قرار می‌دهد.

تصویری از ویرانه‌های ناشی از درگیری‌ در شهر حلب سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور سوریه دربارۀ بحران حلب نیز گفت: «حلب شهری است که تروریست‌ها بخشی از آن را اشغال کرده‌اند. بنابراین ما باید از شر آنها خلاص شویم.»

وی افزود: «ما قبلاً گفتیم آمادۀ مصالحه با کسانی هستیم که سلاح‌های خود را زمین بگذارند. ما گذرگاه‌های انسانی را برای خروج مردم ایجاد کردیم اما تروریست‌ها آن‌ها را هدف قرار دادند.»

شهر حلب در حال حاضر به عرصۀ جنگی شدید میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی تبدیل شده‌است. این شهر از سال 2012 (1391) به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده که بخش غربی آن تحت کنترل سربازان سوری و بخش شرقی آن در تصرف گروه‌های تروریستی است.

منطقۀ تحت تصرف گروه‌های تروریستی از 27 تیر در محاصرۀ نیروهای ارتش سوریه قرار گرفته‌است.

بشار اسد در ادامه تأکید کرد اکنون تمام شرایط به نفع وی پیش می‌رود و غرب «مجبور به پذیرش اسد» خواهد بود.

سوریه از سال 2011 (1389) درگیر بحران است. به گزارش سازمان ملل در این ناآرامی‌ها تاکنون بیش از 400 هزار نفر کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku