اقدام نمایشی عربستان برای تحقیق دربارۀ جنایات در یمن

ویرانی ناشی از حملۀ جت‌های ائتلاف سعودی به یمن (عکس از رویترز)

عربستان یک سرهنگ بحرینی را که به مسئول سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم کشورش بود، برای تحقیق دربارۀ حمله‌های مرگبار ائتلاف سعودی به یمن به خدمت گرفته‌است.

سرهنگ منصور المنصور - که یک وکیل نظامی است – به سمت مشاور حقوقی در هیئت موسوم به «تجمیع ارزیابی‌های حوادث» ائتلاف سعودی منصوب شده‌است.

گفته می‌شود وظیفۀ این سرهنگ بحرینی ارزیابی تخلفات احتمالی حقوق بشری ائتلاف سعودی در یمن است.

این هیئت با هدف تحقیق دربارۀ بمباران اهداف غیرنظامی در یمن که به مرگ هزاران شهروند یمنی منجر شده‌است، در اوایل سال جاری میلادی ایجاد شد.

با وجود این، دیده‌بان حقوق بشر و دیگر نهادهای بین‌المللی خواهان انجام تحقیق‌های مستقل دربارۀ حمله‌های ائتلاف سعودی شده و کشورهای غربی را به توقف فروش تسلیحات به عربستان و دیگر کشورهای فعال در این ائتلاف فراخوانده‌اند.

ویرانی ناشی از حملۀ جت‌های ائتلاف سعودی به یمن (عکس از رویترز)

این در حالیست که این هیئت تاکنون در تمامی تحقیق‌های خود دربارۀ تخلفات حقوق بشری ائتلاف سعودی در یمن – از جمله بمباران بیمارستان گروه پزشکان بدون مرز – این ائتلاف را از هرگونه خطا تبرئه کرده‌است.

در همین حال، سید احمد الوداعی، از مسئولان مؤسسۀ حقوق بشر و دموکراسی بحرین، با اشاره به احکامی که این سرهنگ بحرینی از روی انتقام‌جویی صادر کرده‌است، گفت: «المنصور به جای اینکه مجازات شود، ارتقاء مقام یافته تا بر بحران انسانی در یمن سرپوش بگذارد.»

عربستان سعودی از فروردین 1394 به منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله که کنترل صنعا را در اختیار دارد، حمله‌های هوایی خود را به این کشور عربی فقیر آغاز کرده‌است.

تلفات ناشی از حملۀ جت‌های ائتلاف سعودی به یمن (عکس از رویترز)

ائتلاف تحتِ امر عربستان سعودی در تجاوز به یمن به دفعات مدارس، بیمارستانها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران و از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌است.

سازمان ملل نهم شهریور اعلام کرد از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر کشته شده‌اند. بنا بر اعلام این نهاد بین‌المللی، بیشتر قربانیان حمله‌های عربستان غیرنظامی بوده‌اند.

سرمنشاء بدنامی سرهنگ منصور

سرهنگ منصور به دلیل نحوۀ رسیدگی به پرونده‌های تظاهرات مسالمت‌آمیز در بحرین و صدور احکام طولانی مدت زندان برای روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و معترضان دموکراسی‌خواه، فردی بدنام است.

تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم در بحرین (تصویر آرشیوی)

ده‌ها تن از افرادی که از سرهنگ منصور حکم حبس گرفته‌اند، می‌گویند دوران حبس‌شان با شکنجه و تعرض جنسی همراه بوده و اینکه منصور این موارد را نادیده گرفته‌است.

میرزا المهروس، یکی از رهبران مذهبی بحرین که منصور او را به تحمل 15 سال حبس محکوم کرده‌بود، گفت به دلیل شدت شکنجه‌ها «قادر نبوده بایستد.»

ناظران بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری اجازۀ حضور در جلسه‌هایی را که ریاستش برعهدۀ سرهنگ منصور بود، را نمی‌یافتند؛ موضوعی که انتقاد شدید سازمان ملل را نیز به همراه داشت.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku