ترکیه تانک‌های خود را در مرز با عراق مستقر کرد

تصویری آرشیوی از تانک‌های ارتش ترکیه

ارتش ترکیه تانک‌ها و ادوات نظامی خود را در مرز این کشور با عراق مستقر کرده‌است.

به گزارش منابع نظامی، نیروهای مسلح ترکیه سه‌شنبه (11 آبان) استقرار تانک‌ها و خودروهای زرهی را در منطقۀ سیلوپی در استان شرناق نزدیک به مرز عراق آغاز کرده‌اند.

تصاویری که منابع نظامی از این منطقه منتشر کردند، صفی طولانی از تانک، خودروهای زرهی و دیگر خودروهای جنگی را نشان می‌دهد.  

در این گزارش علت استقرار تانک‌ها در این منطقه بیان نشده‌است اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، شنبه با بیان اینکه آنکارا حضور نظامی خود را در شهر سیلوپی در مرز عراق افزایش می‌دهد، به نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) برای ورود به تلعفر هشدار داد.

اردوغان گفت در صورتی که نیروهای حشدالشعبی وارد شهر تلعفر در نزدیکی موصل شوند، ترکیه «پاسخی متفاوت» خواهد داد.

هشدار اردوغان دو روز پس از آن مطرح شد که مولود چاوش‎اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، اعلام کرد آنکارا پیشروی نیروهای عراقی به سوی تلعفر را تهدید می‌داند و خود را آمادۀ «اقدامات مقتضی» کرده‌است.

اعزام این نیروها در حالی صورت می‌گیرد که عملیات آزادسازی شهر موصل وارد شانزدهمین روز خود شده و نیروهای عراقی حدود 40 روستای دیگر در غرب این شهر را آزاد کرده‌اند.

تلعفر شهری ترکمن‌نشین در نزدیکی موصل است که از سال 2014 در اشغال گروه تروریستی داعش است. این شهر یکی از مهمترین پایگاه‌های داعش است که شهر موصل را به رقه در سوریه وصل می‌کند.

بغداد و آنکارا بر سر حضور نیروهای ارتش ترکیه در شمال این کشور عربی جنگ‌زده درگیر جنگی لفظی هستند.

ارتش ترکیه اواسط آذر 1394 بیش از 150 نیروی نظامی خود را با پشتیبانی دست‌کم 20 تانک به منطقۀ بعشیقه واقع در شمال شرق موصل در استان نینوا اعزام و به رغم اعتراض‌های بغداد اعلام کرد این نیروها تا آزادسازی موصل در عراق می‌مانند.

مجلس ترکیه نیز 10 مهر امسال به‌اتفاق آراء با تمدید یک‌سالۀ مجوز استقرار نیروهای این کشور در سوریه و عراق موافقت کرد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، پیشتر با ابراز نگرانی دربارۀ ادامۀ حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق، ماجراجویی‌های آنکارا  را در منطقه موجب بروز یک جنگ منطقه‌ای عنوان کرده‌بود.

وی افزود حضور نیروهای ترکیه در اراضی عراق تجاوز به حاکمیت کشور است و جامعۀ بین‌المللی نیز بر لزوم خروج نظامیان ترکیه از این منطقه تأکید دارد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku