چورکین: گزارش مربوط به سلاحهای شیمیایی سوریه متناقض است

ویتالی چورکین، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بنا بر اعلام روسیه، تحقیقات تحت نظارت سازمان ملل که به موجب آن نیروهای سوریه به انجام حملۀ شیمیایی متهم شده‌اند، مملو از تناقض است.

کارگروه تحقیقاتی مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در گزارش خود مدعی شد نیروهای سوری در سال‌های 2014 و 2015 میلادی سه حملۀ شیمیایی انجام داده‌اند.

بر اساس نتایج این تحقیقات، بالگردهای ارتش سوریه در مارس 2015 (اسفند 1393) با استفاده از «بمب‌های بشکه‌ای» حاوی گاز کلر به روستای قمیناس واقع در استان ادلب حمله کرده‌اند.

ویتالی چورکین، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل، پنج‌شنبه در جلسۀ شورای امنیت به تناقض‌ها و ادعاهای غیر مستدل در این گزارش اشاره و اعلام کرد این گزارش «غیرواقعی» است.

چورکین افزود در این گزارش «به اسامی افرادی که وظیفۀ فرماندهی و کنترل گروه بالگردها» را در آن زمان برعهده داشتند، اشاره‌ای نشده است.

این مقام روس همچنین خاطرنشان کرد بازرسان به توضیحات دولت سوریه دربارۀ دلایل این حادثه کاملاً بی‌اعتنا بوده‌اند.

به گفتۀ مقام‌های سوری، گاز کلر احتمالاً در نتیجۀ تصادف خودرویی که پیکارجویان برای انتقال این مادۀ شیمیایی به روستای قمیناس از آن استفاده می‌کردند، پخش شده‌‎است.

تصویر یک زن سوری که بعد از حمله شیمیایی تروریست‌ها دچار مشکل تنفسی شده است.

در همین حال، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل از دولت دمشق خواست در رابطه با این ادعاها تحقیق کند.

در جلسۀ روز پنج‌شنبه در شورای امنیت، کشورهای بریتانیا و فرانسه خواهان وضع تحریم‌های بیشتر علیه سوریه شدند.

با وجود این، چورکین تأکید کرد یافته‌های این تحقیق قطعی و الزام‌آور نبوده و نمی‌توان از آنها برای «اتخاذ تصمیم قانونی» استفاده کرد.

این در حالیست که وزارت خارجۀ سوریه پنجم آبان این گزارش را مردود خواند و افزود دمشق به تعهدات خود در قبال کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی کاملاً پایبند است.

سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بود سوریه بعد از آنکه حمله‌ای شیمیایی در حومه پایتخت این کشور به وقوع پیوست، همۀ ذخایر شیمیایی خود را تحویل داد.

بازرسان سازمان ملل اعلام کردند در حملۀ شیمیایی سال 2013 در غوطه شرقی که هزار و 429 کشته برجای گذاشت، از گاز سارین استفاده شده است.

احمد قذافی، از خویشاوندان دیکتاتو معدوم لیبی، سال گذشته گفته بود مواد شیمیایی به کار رفته در این حمله از لیبی ربوده و از طریق ترکیه به سوریه قاچاق شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku