News   /   ايران

مواضع مشترک ایران، روسیه و سوریه در مبارزه با تروریسم

وزیران خارجه سوریه، ولید معلم (نفر اول سمت راست)، روسیه، سرگئی لاوروف (نفر وسط) و ایران، محمد جواد ظریف ایران، (نفر آخر سمت چپ) در مذاکرات سوریه در مسکو

وزرای خارجۀ ایران، روسیه و سوریه همکاری‌های آیندۀ ضدتروریستی را تعیین کردند.

نشست سه‌جانبۀ محمد جواد ظریف، سرگئی لاوروف و ولید المعلم وزیران خارجۀ ایران، روسیه و سوریه با تأکید بر همگرایی سه کشور در ادامۀ مبارزه با تروریسم در مسکو پایان یافت.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست که جمعه (7 آبان) در مسکو برگزار شد، وزیران خارجۀ سه کشور اعلام کردند مواضع تهران، مسکو و دمشق در مبارزه با تروریسم در منطقه به‌ویژه همکاری با سوریه علیه تروریست‌ها مشترک است.

لاوروف گفت: «ایران، سوریه و روسیه در مذاکرات سه‌جانبه گام‌های لازم را برای مبارزه با تروریسم تعیین کردند.»

وی محور اصلی این نشست را «برخورد قاطع و کارآمد با تروریسم به‌ویژه در سوریه» اعلام کرد.

وزیر خارجۀ روسیه هچنین بررسی جزئیات اوضاع سوریه از جمله کمک‌های انسان‌دوستانه و راه‌های جلوگیری از تجهیز و تسلیح تروریست‌ها را از محورهای مذاکرات سه‌جانبه اعلام کرد.

لاوروف گفت: «سه کشور همچنین بر آمادگی مشترک برای انجام کارهای لازم برای مقابله با تروریسم در سوریه تأکید کردند.»

ظریف نیز در این نشست بر همگرایی مواضع ایران و روسیه با سوریه در مبارزه با تروریسم و حل سیاسی بحران این کشور همزمان با لزوم قطع کمک‌های خارجی به گروههای تکفیری تأکید کرد.

المعلم اظهار کرد: «امریکا هیچ تعاملی برای حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه انجام نمی‌دهد.»

وی افزود: «توافق اخیر بین امریکا و روسیه (19 شهریور در ژنو) ناکام ماند. واشنگتن علاقه‌مند به حل بحران نیست و فقط برای تأمین منافع خود و کشورهای منطقه اقدام می‌کند.»

المعلم همچنین بر اهمیت ادامۀ مبارزه با تروریسم در این کشور تأکید کرد.

هیأت سیاسی جمهوری اسلامی ایران به ریاست ظریف ساعت 9 و 30 دقیقۀ بامداد جمعه (7 آبان) وارد فرودگاه ونوکوو در مسکو شد و از سوی چند تن از مقام‌های روسی و مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، مورد استقبال قرار گرفت.

مذاکرات دوجانبۀ ایران و روسیه

ظریف در آغاز مذاکرات دوجانبه با همتای روسی خود، گفت: «همکاری‌های تهران و مسکو در مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه علیه تروریسم و افراط‌گرایی گسترده است و مواضع مشترکی داریم.»

وی همچنین تأکید کرد دو کشور پیشرفت‌های قابل توجهی در تمامی عرصه‌های روابط دوجانبه از جمله اقتصادی و سیاسی، امور بین‌المللی و منطقه‌ای دارند.

وزیر خارجۀ روسیه نیز در آغاز این مذاکرات اعلام کرد که «برخورد بی‌اغماض با تروریست‌های ضدسوری» از محورهای همکاری‌های دو کشور و کمک به سوریه در این زمینه است.

لاوروف محورهای دیگر مورد توجه در توسعۀ روابط دو کشور را «اجرایی شدن توافق‌های ایران و روسیه، آماده‌سازی مقدمات برگزاری پنجمین نشست سران کشورهای ساحلی خزر و نهایی کردن کنوانسیون این دریا» اعلام کرد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku