News   /   آفريقا

گزارش: پایگاه مخفی پهپادی امریکا در تونس

تصویری آرشیوی از پرواز یک پهپاد امریکایی در آسمان کشور نیجر در آفریقا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مقامات ایالات متحدۀ امریکا اذعان کرده‎اند که از خرداد سال جاری به طور مخفیانه از یک پایگاه‌هوایی در تونس برای اجرای عملیات پهپادی در لیبی استفاده می‎کنند.

این مقامات مدعی هستند که در طی این مدت، هواپیماهای بدون سرنشینِ موسوم به ریپرِ امریکا در حال جمع‌آوری اطلاعات دربارۀ تروریست‎های گروه داعش در لیبی، کشور همسایۀ تونس، بوده‎اند.

براساس گزارش روزنامۀ واشنگتن‌پُستِ امریکا، ایالات متحده با استفاده از اطلاعاتی که این پهپادها به‎دست‎آورده‎اند بیش از 300 حملۀ هوایی علیه گروه داعش در شهر سرتِ لیبی اجرا کرده‎است.

این ادعا درحالی مطرح شده‌است که علی‌رغم حملات‌هوایی امریکا، که اغلب غیر نظامیان را هدف قرار می‌دهد، تروریست‌های داعش مواضع خود را در سرت مستحکم‌تر کرده‌‎‏اند.  

چند مقام امریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، چهارشنبه (5 آبان) در گفت‎‌وگو با واشنگتن‌‌پُست به وجود یک پایگاه هواییِ مخفی در تونس برای استفادۀ پهپادها اذعان کردند.

این مقامات پنتاگون تصدیق کردند که حدود 70 تن از نظامیان امریکایی برای نظارت بر عملیات هواپیماهای بدون‎سرنشین در تونس حضور دارند.

براساس گزارش شبکۀ خبریِ آر‌تیِ روسیه، دولت امریکا هنوز به طور رسمی وجود چنین پایگاهی را تأیید نکرده‌است.

یک مقام وزارت دفاع تونس نیز ضمن تکذیب این گزارش گفته‌است که امریکا از خاک این کشور برای عملیات پهپادی در لیبی استفاده نکرده‌است.

این مقام نظامی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که تونس از امریکا پهپاد تحویل گرفته‌است اما گفت: «این هواپیماهای بدون سرنیشین توسط افسران تونسی کنترل و هدایت می‌شوند.» 

امریکا همواره برای از میان بردن نقطۀ کور اطلاعاتی خود در شمال‎آفریقا به دنبال دسترسی به یک پایگاه‎هوایی در تونس بوده‏‎است.

لیبی از سال 2011 و پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور معدوم این کشور، که با دخالت نظامی ناتو انجام شد، صحنۀ درگیری گروه‌های شبه نظامی و ناآرامی‎ها شده‌است. حضور تروریست‌های گروه‌‌های القاعده و داعش طی سال‌های گذشته شرایط را برای این کشور بدتر کرده‌است.

جنگنده‎‏های امریکا برای اجرای حملات‎‌هوایی در لیبی از پایگاه هوایی سیگونلا در جزیرۀ سیسیلیِ ایتالیا نیز استفاده می‎کنند. هواپیماهای بدون‌سرنشین جاسوسی نیز در همین پایگاه مستقر هستند، اما دولت ایتالیا مجوز استقرار پهپادهای مسلح امریکایی را در این پایگاه نداده‌است.

تصویری آرشیوی از پایگاه هوایی سیگونلا در جزیرۀ سیسیلیِ ایتالیا

تونس، که خواستگاه اعتراضات صلح‌آمیز مردم موسوم به «بهار عربی» (بیداری اسلامی) است، از سال 2011 میلادی در پی سرنگونی زین العابدین بن‌علی، دیکتاتور سابق این کشور، با موجی از خشونت‌های گروه‌های شبه‌نظامی روبه رو است.

مقامات پنتاگون در گفت‌وگو با واشنگتن‌پُست مدعی شدند که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، به این دلیل مذاکرات مربوط به استفاده از پایگاه‌هوایی این کشور را سری نگه‎داشته است که در مورد امکان بروز حملات تروریستی علیه آنچه «دموکراسی نوپای تونس» خوانده‌شده، نگران بوده‌است.

تونس در سال 2015 دو بار هدف حملات تروریستی مرگبار قرار گرفت. در تاریخ 18 مارس (27 اسفند 1393)، در حمله به موزه باردو در شهر تونس، 22 نفر کشته شدند؛ در تاریخ 26 ژوئن (5 تیر 1394) نیز در تیراندازی تروریست‌ها در منطقۀ تفریحی سوسه، 38 نفر، از جمله تعدادی از گردشگران خارجی، کشته شدند.

مقامات امریکایی به واشنگتن‌پُست گفتند که این حملات و همچنین وقوع یک حملۀ تروریستی در نزدیکی مرز لیبی با تونس موجب شد که تونسی‎ها با طرح عملیات پهپادی امریکا در این کشور موافقت کنند.  

به گفتۀ این مقامات، امریکا در مقابل دسترسی به پایگاه‌هوایی تونس متعهد شده‌است که قابلیت‎های اطلاعاتی این کشور را ارتقا دهد. براساس این گزارش، اگرچه در حال حاضر تنها پهپادهای جاسوسیِ امریکا حق استفاده از این پایگاه را دارند، اما اگر مقامات تونسی مجوز بدهند، به زودی پهپادهای مسلح نیز از آن استفاده خواهند‌کرد.

به گفتۀ ناظران، واشنگتن اخیراً در تلاش برای گسترش شبکه‌ای از پایگاه‎های پهپادی خود در سراسر آفریقا بوده‎است.

براساس گزارش‎ها، امریکا در حال ساخت یک پایگاه پهپادیِ یکصد میلیون دلاری در شهر اغادیز در مرکز کشور نیجر است. پهپادهای امریکایی می‎توانند با استفاده از این پایگاه در کشورهای الجزایر، لیبی، چاد، نیجریه و مالی، عملیات اجرا کنند. 

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku