روسیه امکان آتش‌بس مجدد در شهر حلب را بعید می‌داند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه

روسیه با انتقاد از ناتوانی ائتلاف تحت فرمان امریکا در عمل به وعده‌های داده شده و امید ناچیز به موفقیت دیپلماسی دربارۀ سوریه، امکان ادامۀ آتش‌بس در شهر حلب را منتفی دانسته‌است.

روسیه و سوریه از روز سه‌شنبه (27 مهر 1395) با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به حلب و فراهم شدن امکان خروج غیرنظامیان، حملات هوایی خود را به این شهر به مدت 48 ساعت متوقف کرده‌بودند.

مسکو، سپس، این آتش‌بس را برای دو روز دیگر نیز تمدید کرد. این آتش‎بس یکجانبه روز شنبه به پایان رسید.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، روز دوشنبه (3 آبان)، در اولین اظهارنظر رسمی مسکو دربارۀ عدم تمدید آتش‌بس روسیه در شهر حلب سوریه، گفت: «مسالۀ ازسرگیری آتش‌بس بشردوستانه در حال حاضر مطرح نیست.»

این در حالی است که بعد از پایان آتش‌بس در حلبِ سوریه، درگیری‌های شدید در این شهر ازسرگرفته شده‌است.

وی با انتقاد از ائتلاف تحت فرمان امریکا، گفت آن‌ها به جای این که «از نفوذ خود بر گروه‌های مخالف» استفاده کنند، به انتقاد از دمشق و مسکو پرداخته‌اند.

Smoke rises from militant fire on buildings in an eastern government-held neighborhood of the northern Syrian city of Aleppo on October 20, 2016. (Photo by AFP)
تصویری از شهر جنگ‌زدۀ حلب در شمال سوریه (29 مهر 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

ریابکوف همچنین گفت، تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که قرار است هشتم نوامبر 2016 میلادی (18 آبان 1395) برگزار شود، «شرایط» برای مذاکرات سوریه در سطح وزیران، فراهم نیست.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که نشست اخیر بین‌المللی دربارۀ بحران سوریه که 15 اکتبر (24 مهر 1395) در لوزانِ سوئیس برگزار شد، بدون هیچ گونه نتیجۀ قابل توجهی به پایان رسید.

در همین حال، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه، در گفت‌وگو با خبرنگاران، دربارۀ ادامۀ وقفه‌های بشردوستانه در شرایط کنونی، ابراز تردید کرد و گفت تاکنون ائتلاف تحت فرمان امریکا موفق نشده‌است شبه‌نظامیان میانه‌رو را از گروه‌های «تروریستی» تفکیک کند.

وی همچنین تصریح کرد «در تمام این روزها» مراکز ایست بازرسی در خروجی‌های شهر حلب و مسیرهای اصلی انتقال تدارکات، همواره هدف حملات قرار گرفتند.

این در حالی است که کرملین و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، پیش از این، دربارۀ آمار اندک غیرنظامیان و شبه‌نظامیانی که از شهر حلب خارج شده‌اند، ابراز نگرانی کردند.

لاوروف روز جمعه تروریست‌های «جبهۀ فتح‌الشام» و گروه «احرارالشام» را به اختلال در روند خروج برخی نیروها و غیرنظامیان از شهر حلب، متهم کرد و گفت آنها از «تهدید، ارعاب و نیروی قهریه» استفاده کرده‌اند.

سوریه از سال 2011 (1389) با بحران مواجه شده‌است. به گزارش سازمان ملل در این ناآرامی‌ها تاکنون بیش از 400 هزار نفر کشته شده‌اند.

حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، نیز از سال 2012 میلادی به دو بخش تقسیم شده که بخش غربی آن تحت کنترل نیروهای دولتی است و شرق آن در اشغال تروریست‌های مورد حمایت کشورهای خارجی قرار دارد.

منطقۀ تحت تصرف گروه‌های تروریستی از 27 تیر 1395 در محاصرۀ نیروهای ارتش سوریه قرار گرفته‌است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku