News   /   ايران

ولایتی: عربستان سعودی عامل بحران‌های خاورمیانه است

علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی (1 آبان 1395 - عکس از تسنیم)

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی می‌گوید عربستان سعودی عامل بسیاری از بحران‌های منطقۀ خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی، شنبه در نهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در بغداد افزود عربستان سعودی از طریق استفاده از پول و فتنه‌انگیزی در جهان اسلام، عامل بسیاری از بحران‌های منطقه است.

وی تأکید کرد عربستان هم‌اکنون به دنبال «ایجاد رابطه با رژیم اشغالگر اسرائیل» است که این امر به معنی «از پشت چاقو زدن به اسلام» است.

ولایتی در ادامه گفت: «دشمنان با وجود ساماندهی گروه‌های تروریستی نتواسته‌اند مدلِ جایگزین و رقیبی برای بیداری اسلامی ایجاد کنند.»

وی افزود: «پس از گذشت بیش از پنج سال از آغاز موج بیداری اسلامی و تشکیل مجمع جهانی بیداری اسلامی به تدبیر مقام معظم رهبری، دشمنان و معارضان بیداری اسلامی عملاً نتوانسته‌اند حتی با سازماندهی گروه‌های تکفیری به عنوان رقیب و پیشبرد طرح‌های تجزیه‌گرایانه، تمام خواسته‌های خود را در زمینۀ مهار این موج عظیم محقق سازند.»

نهمین اجلاس جهانی بیداری اسلامی در بغداد (1 آبان 1395 - عکس از خبرگزاری صداوسیما)

ولایتی در این نشست که مقامات، روحانیون و علمای دینی از 22 کشور اسلامی حضور داشتند، افزود هم‌اکنون انگیزه‌های جهادی در صفوف مردمی اعم از شیعه و سنی در سوریه و عراق دمیده شده و ملت‌های مسلمان سوریه و عراق را در کنار ارتش و نیروهای نظامی دو کشور مذکور جهت نابودی گروه‌های تکفیری در «جبهۀ واحدی» قرار داده و پیروزی‌های بزرگی نیز به‌دست آمده‌است.

وی افزود مطمئناً شکست داعش و سایر گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق فرصت‌های بزرگی را برای جهان اسلام به‌وجود خواهد آورد و روح جهاد و اعتمادبه‌نفس جهت مبارزه و مقابله با عناصر و گروه‌های افراطی، تکفیری و تروریستی از یک سو و پیشبرد بیداری اسلامی از سوی دیگر را بیش از پیش فزآینده خواهد کرد.

ولایتی خاطر نشان کرد برای مقابله با گروه‌های تکفیری که درصدد فتنه‌انگیزی هستند، علمای دین و اندیشمندان باید تلاش مضاعفی برای رسوایی اندیشه‌های تکفیری بکنند.

وی از پیروزی‌های بزرگی که در عراق و سوریه تحقق یافته ابراز خرسندی کرد و آن را «ثمرۀ پشتیبانی مردم از نیروهای مسلح» دانست و گفت این‌گونه پیروزی‌ها روح عزت و غیرت و سربلندی را در ملت‌های مسلمان دوباره زنده می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد عراق از زمان سقوط رژیم صدام با چالش‌های مختلفی مواجه شد که آخرین آن‌ها تهدید گروه تروریستی داعش بود. ولی ملت عراق توانست همۀ این چالش‌ها را پشت سر بگذارد و اکنون در آستانۀ جنگ موصل برای پایان دادن به وجود تروریست‌ها قرار گرفته‌است.

وی به جنگ علیه مردم مظلوم یمن اشاره کرد و گفت پایداری مردم این کشور ثابت کرد که راه‌حل یمن نظامی نیست.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی از شیخ ابراهیم الزکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، یاد کرد و گفت زکزاکی بیش از یکسال است که در زندان نیجریه تحت شکنجۀ شدید قرار دارد و دولت این کشور هیچ تحرکی در این خصوص نکرده‌است.

وی مسألۀ فلسطین را همچنان مسألۀ اول جهان اسلام خواند و خاطرنشان کرد که وجود جریان‌های تکفیری باعث شده کشورهای اسلامی از «مقابله با دشمن صهیونیستی غافل بمانند».

ولایتی تأکید کرد قضیۀ فلسطین حاصل شش دهه خیانت برخی کشورهای عربی و اسلامی است که اکنون می‌خواهند مسیر مقابله با رژیم صهیونیستی را به سمت داعش و گروه‌های تکفیری منحرف کنند.

نهمین اجلاس جهانی بیداری اسلامی تحت عنوان «بیداری اسلامی متوقف نمی‌شود» با حضور مقامات و شخصیت‌های 22 کشور صبح شنبه در بغداد آغاز به کار کرد.

در این نشست سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق، عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، و حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، سخنرانی کردند. این اجلاس دو روزه یک‌شنبه به پایان خواهد رسید. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku