سوریه هشدار داد؛ جنگنده‌های ترکیه را هدف قرار می‌دهد

تصویری آرشیوی از یک فروند جنگندۀ اف15 ارتش ترکیه

ارتش سوریه هشدار داد جنگنده‌های ترکیه در صورت ورود به حریم هوایی این کشور عربی، ردگیری شده و هدف قرار خواهند گرفت.

فرماندهی کل ارتش سوریه روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «با هرگونه تلاش جنگنده‌های ترکیه برای نقض مجدد حریم هوایی سوریه برخورد خواهد شد و آن‌ها (این جنگنده‌ها) با هر وسیلۀ در دسترس، هدف قرار خواهند گرفت.»

این هشدار پس از آن صادر شد که جنگنده‌های ترکیه 18 موضع «یگان‌های (کُرد) مدافع خلق» را در شمال سوریه بمباران کردند و بیش از 200 تن از پیکارجویان کُرد را کشتند.

ارتش ترکیه صبح پنج‌شنبه اعلام کرده بود جنگنده‌های این کشور 26 حملۀ هوایی علیه مواضع یگان‌های مدافع خلق در منطقۀ «ام حوش» در شمال حلب انجام داده‌اند.

خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، گزارش داد در این حملات که چهارشنبه شب صورت گرفت، 160 تا 200 تن از پیکارجویان کُرد کشته شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید ترکیه در این حملات 9 ساختمان، یک خودروی زرهی و چهار دستگاه خودروی متعلق به پیکارجویان کُرد را هدف قرار داده‌است.

بشار جعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

غیرنظامیان حلب، سپر انسانی تکفیری‌ها

در همین حال بشار جعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل گفت گروه‌های تکفیری تروریستی تحت حمایت کشورهای خارجی از غیرنظامیان در شهر حلب به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

جعفری روز پنج‌‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل گفت با وجود اعلام آتش‌بس برای خروج غیرنظامیان از شهر حلب و ارسال کمک‌های بشردوستانه، تکفیری‌ها با استفاده از تک‌تیراندازها و حملات توپخانه‌ای، مانع از خروج غیرنظامیان از این شهر می‌شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، نیز روز پنج‌شنبه از ممانعت تکفیری‌ها از خروج غیرنظامیان از مناطق شرقی حلب خبر داده بود.

وی در گفتگوی تلفنی با جان کری، وزیر خارجۀ امریکا، گفت معارضان «آتش‌بس را نقض می‌کنند و مانع تخلیه مردم می‌شوند.»

آتش‌بس به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه از روز پنج‌شنبه آغاز شده و سه روز ادامه خواهد داشت.

گزارش‌ها حاکی است کاروان‌های حامل کمک‌های سازمان ملل برای شرق حلب برای حرکت از ترکیه و غرب حلب آماده هستند.

به گفته استفان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، 6 تا 7 هزار معارض و تروریست و همچنین 275 هزار غیرنظامی در شرق حلب حضور دارند.

حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، از حدود 4 سال پیش به دو بخش غربی (تحت کنترل نیروهای دولتی) و شرقی (در اشغال تروریست‌های مورد حمایت کشورهای خارجی) تقسیم شده‌است.

ارتش سوریه از اول مهر امسال با پشتیبانی هوایی روسیه، با اجرای عملیات نظامی، برای آزادسازی کامل شهر حلب از اشغال تروریست‌ها تلاش می‌کند. حملات هوایی روسیه در سوریه از مهر 1394 در پاسخ به درخواست دولت دمشق آغاز شده‌است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku