نشست سران روسیه، آلمان و فرانسه برای حل بحران سوریه

تصویری از نشست فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه (سمت راست)، ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (وسط) و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در مسکو (17 بهمن 1394، عکس از خبرگزاری فرانسه)

هم‌زمان با آتش‌بس کوتاه اعلام شده در شهر جنگ‌زدۀ حلب، قرار است سران روسیه، آلمان و فرانسه دربارۀ بحران سوریه دیدار و گفت‌‌وگو کنند.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، فرانسوا اولاند و ولادمیر پوتین، رؤسای‌جمهور فرانسه و روسیه، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز چهارشنبه (28 مهر) در برلین، دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

به گفتۀ یکی از دستیاران اولاند، هدف این نشست «انتقال این پیام» به رئیس‌جمهور روسیه است که «آتش‌بس پایدار» و دسترسی بشردوستانه به حلب، لازم و ضروری است.

روسیه، که با مجوز دولت سوریه تروریست‌ها را در سوریه هدف قرار می‌دهد، بارها برای برقراری آتش بس اعلام آمادگی کرده‌است.

مسکو تأکید دارد در روند هرگونه آتش‌بس باید تروریست‌ها از دیگر شبه‌نظامیان معارض که علیه دولت سوریه نبرد می‌کنند، به دقت تفکیک شوند. این در حالی که کشورهای غربی، از جمله آمریکا، از این موضوع طفره می‌روند.

جبهةالنصره، که اخیراً تغییر نام داده و مدعی است از القاعده جدا شده‌است، یکی از گروه‌های تروریستی به شمار می‌آید که تقریباً با همۀ گروههای شبه‌نظامی در سوریه از جمله در داخل حلب، درآمیخته‌است.

ارتش روسیه و سوریه در اطراف حلب مسیرهای امن ایجاد کرده‌اند تا غیرنظامیانی که با آغاز عملیات گستردۀ آزادسازی، در این شهر گرفتار شده‌اند، بتوانند از حلب خارج شوند.

دمشق و مسکو می‌گویند شبه‌نظامیان از خروج غیرنظامیان از شهر حلب جلوگیری می‌کنند.

روسیه و سوریه از روز دوشنبه به مدت 48 ساعت حملات هوایی خود را در شهر حلب متوقف کردند.

مسکو همچنین به نشان حسن‌نیت، از برقراری آتش‌بس «انسانی» هشت ساعته در شهر حلب در روز پنج‌شنبه (29 مهر) خبر داده‌است.

تصویری از جوانان سوری در کافه‌ای در منطقۀ تحت تصرف دولت در شمال شهر حلب (23 شهریور 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

سرگئی رودسکوف، از مقامات بلندپایه ارتش روسیه روز دوشنبه (26 مهر) در یک کنفرانس خبری در مسکو ضمن اعلام این خبر گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم زمان را هدر ندهیم و به ویژه برای عبور آزاد غیرنظامیان، انتقال بیماران و زخمیان و همچنین عقب‌نشینی ستیزه‌جویان، وقفه‌های بشردوستانه اعلام کنیم.»

آتش‌بس هفت روزۀ قبلی در سوریه به علت حملۀ مرگبار هوایی ائتلاف تحت فرمان امریکا به پایگاه نظامی سوریه در دیرالزور، که در اثر آن بیش از 80 نظامی سوری کشته شدند، بدون تمدید به پایان رسید.

امریکا می‌گوید این حمله به اشتباه صورت گرفته‌است، در حالی که تروریست‌های داعش در اثر کشته‌شدن نظامیان سوریه توانستند پیشروی کنند.

در همین حال، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل، مذاکرات برلین را تأیید کرده و افزوده‌است مقامات نظامی ترکیه، قطر و عربستان سعودی نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

چورکین روز سه‌شنبه تأکید کرد در این نشست به ویژه تلاش می‌شود «گروههای به اصطلاح میانه‌رو مخالف از النصره متمایز شوند.»

حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، از سال 2012 میلادی به دو بخش تقسیم شده که بخش غربی آن تحت کنترل نیروهای دولتی است و شرق آن در اشغال تروریست‌های مورد حمایت کشورهای خارجی قرار دارد.

منطقۀ تحت تصرف گروه‌های تروریستی از 27 تیر در محاصرۀ نیروهای ارتش سوریه قرار گرفته‌است.

ارتش سوریه از اول مهر 1395، با پشتیبانی هوایی روسیه، با اجرای عملیات نظامی، برای آزادسازی کامل شهر حلب از اشغال شبه‌نظامیان تلاش کرده‌است.

سوریه از سال 2011 (1389) درگیر بحران است. به گزارش سازمان ملل، در این ناآرامی‌ها تاکنون بیش از 400 هزار نفر کشته شده‌اند.

روسیه از مهر ماه 1394 به درخواست دولت دمشق، با اجرای حملات هوایی، مواضع و اهداف گروههای تروریستی را در سوریه هدف قرار می‌دهد.

ادامۀ پشتیبانی نظامی مسکو از دمشق و حملات هوایی روسیه در عملیات آزادسازی شهر حلب از تصرف شبه‌نظامیان، خشم و نارضایتی غرب را برانگیخته‌است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku