ویدئو: ارتش عراق آمادۀ برداشتن گام نهایی برای آزادسازی موصل است

ارتش عراق اعلام کرد برای برداشتن گام نهایی در آزادسازی شهر موصل، مرکز اصلی گروه تروریستی داعش در شمال عراق، آماده است.

در بحبوحۀ تنش میان بغداد و آنکارا بر سر حضور نظامی ترکیه در شمال عراق، ارتش عراق اعلام کرد برای آغاز عملیات نهاییِ آزادسازی شهر موصل، مرکز اصلی گروه تروریستی داعش در استان نینوا، آماده است.

ارتش عراق و نیروهای طرفدار دولت ماه‌هاست که خود را برای حمله به داعش در موصل آماده می‌کنند. این شهر سال 2014 به اشغال داعش درآمد.

براساس گزارش‌هایی که روز جمعه (23 مهر) منتشر شد، نیروهای عراقی در حال استقرار برای حملۀ نهایی هستند و به گفتۀ ژنرال عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق، سربازان عراقی در انتظار دستور آغاز عملیات هستند.

در گزارش‌ها آمده است که براساس توافقات صورت گرفته، قرار است ابتدا نیروهای پیشمرگۀ دولت نیمه‌مستقلِ منطقه‌ایِ کردستان در شمال عراق، حمله را آغاز ‎کنند و سپس نیروهای ارتش عراق به آنها بپیوندند.

آزادسازی احتمالیِ موصل، مرکز استان نینوا، ضربۀ مهلکی به گروه تروریستی داعش خواهد زد. موصل پایتخت خودخواندۀ این گروه تروریستی است.

گزارش‌‌ها حاکی از آن است که احتمالاً بین 4 هزار تا 5 هزار تروریست در موصل حضور دارند.

جنگندههای امریکا و ده‌ها کشورِ عضو ائتلافی، که با عنوان «ضدداعش» و تحت فرماندهی ایالات متحده فعالیت میکنند، از تابستان سال 1393 عراق و سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار داده‌اند، اما  تأثیر قابل‌توجهی در متوقف کردن پیشروی‌های گروه‌ تروریستی داعش در سوریه و عراق نداشته‌اند.

در همین راستا حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، تصریح کرده است که تنها نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی موصل شرکت خواهند کرد و هیچ نیروی خارجی در میان آن‎ها نخواهد بود. به گفتۀ العبادی ائتلاف تحت امر امریکا تنها از این عملیات پشتیبانی خواهد کرد.

با وجود این اظهارات، خبرگزاری آناتولی ترکیه روز جمعه با انتشار گزارشی نوشت نیروهای آموزش‌دیدۀ ترکیه در اردوگاه بعشیقه در شمال عراق در عملیات آزادسازی موصل شرکت خواهند کرد.

ارتش ترکیه اواسط آذر سال گذشته، نیروهای نظامی خود را با پشتیبانی ده‌ها تانک به حومۀ شهر موصل در استان نینوای عراق اعزام کرد. بغداد ضمن محکوم کردن تجاوز نظامی ترکیه، این اقدام را بدون هماهنگی دانست و آن را نقض تمامیت ارضی عراق اعلام کرد.

بغداد بارها از آنکارا خواسته‌است تا نیروهایش را از شمال عراق خارج کند و به طور خاص هشدار داده‌است که دخالت نیروهای ترکیه در نبرد موصل، تنها وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی (راست) در کنار مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، (22 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

در میان تنش بین آنکارا و بغداد، وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی نیز روز پنجشنبه در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد که نیروهای بسیج مردمی عراق که با نام الحشد الشعبی شناخته می‎شوند، «یک سازمان فرقه‎گرایِ وابسته به ایران» است و نباید در عملیات آزادسازی موصل شرکت کند.

عادل الجبیر در کنفرانس مشترک با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، در ریاض، پایتخت عربستان، این اظهارات را مطرح کرد.

وزارت امور خارجۀ عراق در واکنش به این سخنان اعلام کرد اظهارات وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی فاقد ارزش است، چرا که نیروهای مردمیِ عراق، افتخار ملت این کشور و چراغ‌ راه تمامی ملت‎هایی هستند که در معرض خطر تروریسم قرار دارند.

در بیانیۀ این وزارتخانه آمده است که پیروزی‌‎های دولت و ملت عراق علیه داعش و حامیانش با وجود نیروهای مردمی، امکان‌پذیر شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku