News   /   آمريکا

پروندۀ دنباله‌دار رسوایی اخلاقی ترامپ به ادعای تعرض جنسی رسید

جسیکا لیدز، زنی تاجر و 74 ساله، که می‌گوید دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌‎جمهوری امریکا، در 38 سالگی‌اش به وی تعرض جنسی کرده است.

2 زن در گفت‎وگو با رسانه‌های امریکایی مدعی شدند که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌‎خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، آن‌ها را مورد آزار و تعرض جنسی قرار داده است.

روزنامۀ نیویورک‎ تایمزِ امریکا روز چهارشنبه با انتشار گزارشی ادعاهای 2 زن به نام‎های جسیکا لیدز و ریچل کروکس علیه ترامپ را منتشر کرد.

براساس این گزارش، یکی از موارد تعرض مربوط به سال 2005 و دیگری مربوط به حدود 30 سال پیش است.

این ادعاها درحالی مطرح شده‌اند که ستاد انتخاباتی ترامپ طی روزهای گذشته با موج بی‌سابقۀ انتقاداتی روبرو شده است که به دلیل افشای یک فایل صوتی و ویدئویی از اظهارات ضدزنِ ترامپ در حدود 11 سال پیش، مطرح شده‌اند.

پس از افشای این ویدئو، ترامپ در دومین مناظرۀ انتخاباتی خود با هیلاری کلینتون، نمایندۀ حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، در پی سؤال مجری مناظره دربارۀ اظهارات افشا شدۀ وی دربارۀ «آزار جنسی زنان» در فایلی که در سال 2005 ضبط شده است، گفت وی «هرگز زنان را مورد آزار قرار نداده است» و سخنانش در یک فضای «مردانه» بیان شده‌اند.

در ویدئویی که جمعۀ گذشته افشا شد، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری امریکا در اظهاراتی شرم‌آور گفته بود که هنگامی که یک شخص مشهور باشد، زنان به او اجازه می‌دهند هر رفتاری با آن‎‏ها داشته باشد.

اکنون 2 زنی که مدعی تعرض جنسی ترامپ به خود هستند در گفت‌وگو با نیویورک‌ تایمز اعلام کردند که پاسخ دروغ ترامپ به مجری مناظره به آن‌ها انگیزه داده‌است که داستان خود را افشا کنند.

دومین مناظرۀ هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات (راست) و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا (19 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

جسیکا لیدز که اکنون 74 ساله است ادعا کرده است هنگامی که 38 ساله بوده و در بخش درجۀ یکِ هواپیمایی در کنار ترامپ نشسته بوده‌، به شکل ناگهانی و بدون هیچ مقدمه‎ای با تعرض و آزار جنسی وی روبرو شده است.

ریچل کروکس نیز مدعی است که در سال 2005 و هنگامی که تنها 22 سال داشته و به عنوان منشی در برج ترامپ در بخش منهتنِ شهر نیویورک به کار مشغول بوده‎‏، با آزار جنسی او روبرو شده است.  

زنی دیگر نیز در گفت‌وگو با شبکۀ خبری سی‌.ان‌.ان از تجربه‌ای مشابه گزارش داده است، اما نخواسته نامش فاش شود. 

براساس گزارش روزنامۀ تایمز، هیچ‌کدام از این زنان از ترامپ شکایت نکرده، اما ماجرا را برای دوستان و خانوادۀ خود بازگو کرده بودند.

علاوه بر 2 زنی که داستان خود را با نیویورک‌تایمز در میان گذاشتند، یک زن دیگر به نام میندی مک گیلیوری، نیز به روزنامۀ پام بیچ پُست گفت در سال 2003 و در سن 23 سالگی با تعرض جنسی ترامپ روبرو شده است. 

ستاد انتخاباتی ترامپ در واکنش به این گزارش‌ها با انتشار بیانیه‎ای تمامی اتهامات مطرح شده علیه این نامزد انتخاباتی را رد و اعلام کرد این گزارش‌‌ها با انگیزه‌های سیاسی منتشر شده است.

جیسون میلر، یکی از سخنگویان ستاد ترامپ، در این باره گفت: «بی‌معنا است که فکر کنیم یکی از رهبران شناخته‌شدۀ عرصۀ تجارت در جهان که سابقه‌ای درخشان در توانمندسازی زنان در شرکت‌های خود دارد، چنین اعمالی که در داستان ادعا شده است، انجام دهد. و این‌که این موضوع دهه‌ها بعد از رخ دادن و در آخرین ماه از مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری مطرح شده‌است، خود گویای حقیقت است.»

ترامپ خود نیز در گفت‎وگو با خبرنگار نیویورک‌تایمز در واکنش به ادعای دو زنی که وی را متهم به آزار جنسی کرده‌اند، گفت: «هیچ‌‎کدام از این‌ اتفاق‌ها رخ نداده‌‎اند.»

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در میان هوادارنش در شهر لیک‌لند در ایالت فلوریدای امریکا (21 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

جنیفر پالمیری، مدیر رسانه‎ای ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نیز با انتشار بیانیه‌ای دربارۀ گزارش نیویورک‌تایمز اعلام کرد: «این داستان ناراحت‌کننده متأسفانه با تمام چیزهایی که ما دربارۀ نحوۀ رفتار دونالد ترامپ با زنان می‌دانیم، هم‌خوانی دارد. این گزارش‎ها گویای آن هستند که وی در صحنۀ مناظره دروغ گفت و رفتار نفرت‌انگیزی که وی در فایل صوتی بدان می‌بالید، در واقع بیش از حرف بوده است.»

بسیاری از مقامات رده‌بالای جمهوری‌خواه طی هفتۀ جاری و پس از افشای فایل مذکور، از ترامپ اعلام برائت کرده و گفتند به وی رأی نخواهند داد.

ترامپ، در مقابل مقامات جمهوری‌خواه را به بی‎‌وفایی متهم کرده و در وصف جان مک‌کین، سناتور بلندپایۀ جمهوری‌خواه، که پیشتر اعلام کرده بود «به ترامپ رأی نخواهد داد»، گفت وی «بد دهن» است.

با وجود شکاف روز‌افزون در درون حزب جمهوری‎خواه، برخی از اعضای این حزب کماکان تأکید دارند که از حمایتِ ترامپ دست نخواهند کشید.

به عنوان مثال کریس کریستی، فرماندار جمهوری‌خواه نیوجرسی، اعلام کرده‌ که از اظهارات ترامپ در مورد زنان بسیار ناراحت شده‌است، اما به حمایت از او ادامه خواهد داد، چون انتخابات «در مورد مسائل بزرگ‌تری» است.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس و رقیب سابق ترامپ در انتخابات درون‌حزبی، نیز تصریح کرده‌است که به ترامپ رأی خواهد داد چون ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون «فاجعۀ مطلق» خواهد بود.

براساس تازه‎ترین نظرسنجی پی‌آر‌آر‌آی/آتلانتیک، هیلاری کلینتون با کسب 49 درصد آراء در صدر قرار دارد و در حال حاضر ترامپ 38 درصد از آراء را در اختیار دارد. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku