News   /   آمريکا

«دلالی بنیاد کلینتون در زلزله هائیتی»

سخنرانی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق امریکا، در بنیاد کلینتون (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

ایمیل‌های افشاشده از احتمال دلالی بنیاد کلینتون پس از زمین‌لرزۀ سال 2010 در هائیتی خبر می‌دهند.

اخیراً بررسی‌ها دربارۀ اقدامات صورت گرفته پس از زمین‌لرزۀ سال 2010 در هائیتی به ویژه فعالیت‌های بنیاد کلینتون شدت گرفته است. گفته‌می‌شود این بنیاد با ترکیب برخی گروه‌های امدادرسان و بخش خصوصی، احتمالاً امتیازهای خاصی به دوستان خود اعطا کرده‌است.

ایمیل‌های افشاشده از سوی ای‌بی‌سی نیوز نشان داد که وزارت خارجۀ امریکا به دوستان بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق امریکا و همسر هیلاری کلینتون، وزیر خارجۀ وقت امریکا، در زمینۀ به دست آوردن قراردادهای دولتی کمک کرده‌است.

دوستان بیل کلینتون مورد حمایت وزارت خارجه قرار گرفته‌اند، اما دیگر گروه‌های امدادی برای دستیابی به این قراردادها به پایگاه عمومی دولت ارجاع داده شده‌اند.

یک نمونه از این موارد به تحولات پس از زمین‌لرزۀ هائیتی بازمی‌گردد. در سال 2010 شرکت مخابراتی «دیجیسل» که مقرش در جامائیکا است، می‌خواست تجهیزاتش را به پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، ببرد و برخی از کارمندانش را اخراج کند.

ایمیلی از آمیتاب دسای، مدیر سیاست خارجی بنیاد کلینتون، تحت عنوان «دوست نزدیک کلینتون» افشا شده که در آن بیل کلینتون با حروف مختصر  WJC خطاب شده‌است.

دسای در این ایمیل نوشته‌است: «بیل کلینتون بار دیگر از جامائیکا تماس گرفت تا بگوید دیجیسل از سوی ارتش تحت فشار است تا پشتیبانی ارتباطاتی بگیرد اما از سوی [دولت امریکا] مشخص نشده‌است که برای این کار به هائیتی اعزام شود.»

این درخواست سپس از سوی کیتلین کلوریک، یکی از مقامات وقت وزارت خارجۀ امریکا، دریافت کنندۀ این ایمیل، به زنجیرۀ فرماندهی امریکا منعکس شده‌است.

هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و وزیر خارجۀ پیشین امریکا (عمس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

 

در همین حال بنیاد کلینتون در واکنش به ای‌بی‌سی نیوز بیانیه‌ای منتشر کرده و هر گونه اقدام اشتباه در این زمینه را رد کرده‌است.

«فاسدترین شرکت امریکا»

پیشتر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، از رقیب دموکرات خود هیلاری کلینتون خواست تا بنیاد خیریه‌ای که همسرش بیل کلینتون بنیان گذاشته، تعطیل کند.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان امریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری

 ترامپ با صدور بیانیه‌ای بنیاد خانواده کلینتون را «فاسدترین شرکت در طول تاریخ سیاسی آمریکا» توصیف کرد و گفت «باید آن را فوراٌ تعطیل کرد».

 این بنیاد از زمان تاسیس در سال 2001 توانست حدود دو میلیارد دلار پول جمع‌آوری کند.

عربستان سعودی جزو کشورهایی است که زمانی که کلینتون وزیر خارجه بود، کمک‌های بسیاری به بنیاد مذکور می‌کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku