News   /   اروپا

لاوروف: خصومت امریکا در قبال مسکو امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (چپ) در حاشیۀ نشست سران گروه 20 در هانگزو با باراک اوباما همتای امریکایی خود دیدار می‌کند، 15 شهریور 1395

وزیر خارجۀ روسیه می‌گوید خصومت فزایندۀ واشنگتن در قبال مسکو امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کند.

سرگئی لاوروف یکشنبه (18 مهر) در یک مصاحبۀ تلویزیونی، دولت امریکا را مسئول بدتر شدن روابط بین دو کشور دانست.

وی تأکید کرد: «وقتی نوبت به روسیه‌هراسی تهاجمی می‌رسد، که اکنون در کانون سیاست امریکا در قبال روسیه قرار دارد، ما شاهد یک تغییر اساسی در شرایط هستیم.»

لاوروف خاطرنشان کرد موضع امریکا در قبال درگیری‌ها در سوریه و اوکراین و ابطال یکی از همکاری‌های هسته‌ای بین دو کشور، که اخیراً روی داد، نمونه‌هایی از خصومت واشنگتن با مسکو است.

وی افزود: «این فقط یک روسیه‌هراسی پر از لفاظی نیست بلکه گام‌هایی تهاجمی است که واقعاً به منافع ملی ما آسیب می‌زند و تهدیدی برای امنیت ما به شمار می‌رود.»

درگیری‌ها بین دولت مورد حمایت امریکا در کی‌یف و نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین سال 2014 آغاز شد. هر چند اتحادیۀ اروپا و امریکا روسیه را به ایفای نقش در مناقشۀ اوکراین متهم کرده‌اند، اما مسکو این اتهامات را رد می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه 

روسیه هفتۀ گذشته یکی از قراردادهای همکاری بخش هسته‌ای و انرژی خود با امریکا را به علت تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو به حال تعلیق درآورد و یک قرارداد دیگر با امریکا در زمینۀ نابودی پلوتونیم با درجۀ تسلیحاتی را نیز به علت «تهدید ثبات راهبردی این کشور در نتیجۀ اقدامات خصمانۀ امریکا علیه روسیه» تعلیق کرد.                                                                                                                                                   

لاوروف تأکید کرد: «این قرارداد زمانی حاصل شد که روابط دو کشور عادی و متمدنانه بود و هیچکس تلاش نمی‌کرد در امور داخلی (طرف مقابل) مداخله کند. این یعنی تغییر اساسی اوضاع»

وی افزود تقویت نظامی مستمر ناتو در امتداد مرزهای روسیه نشانۀ دیگری از خصومت فزایندۀ امریکا در قبال مسکو است.

پیشتر فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجۀ آلمان، شنبه (17 مهر) تأکید کرد تنش‌های فزاینده بین روسیه و امریکا از اختلافات دو کشور در دورۀ جنگ سرد «خطرناک‌تر» است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku