News   /   آسيا

سازمان ملل: شمار آوارگان قندوز دو برابر شده‌است

درگیری‌های طالبان و نیروهای دولتی در قندوز، ساکنان این شهر را به فرار واداشته است. (14 مهر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

بنا بر اعلام سازمان ملل، شمار غیرنظامیان افغان که پس از حملۀ طالبان به شهر قندوز، مجبور به تَرک خانه و کاشانۀ خود شد‌ه‌اند، در حال افزایش است.

دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانۀ سازمان ملل یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد حدود 24 هزار نفر از شهر قندوز گریخته‌اند.»

در این بیانیه آمده است: «به دلیل اینکه ارزیابی‌ها هنوز کامل نشده‌اند و خانواده‌ها همچنان در حال جابجا شدن هستند، این آمار قطعاً تغییر خواهد کرد.»

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود حدود 10 هزار نفر از قندوز فرار کرده‌اند.

گفته می‌شود ساکنان وحشت‌زدۀ قندوز به استان‌های بلخ، بغلان، تخار و شهر کابل، پایتخت افغانستان، فرار کرده‌اند.

شبه‌نظامیان طالبان دوشنبۀ هفتۀ گذشته (12 مهر) حملۀ همه‌جانبه‌ای را به شهر قندوز انجام داده و بخش‌هایی از شهر را تصرف کردند؛ ساکنان قندوز بعد از این حمله با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه شدند.

در همین حال، دولت افغانستان خاطر نشان کرد عملیات پاکسازی را با دقت انجام می‌دهد تا از تلفات غیرنظامی جلوگیری شود.

وزارت کشور افغانستان یکشنبه تصریح کرد: «طی 24 ساعت گذشته بخش‌های مهمی از شهر پاکسازی شده‌است و 52 شورشی نیز کشته شده‌اند.»

حضور نیروهای دولتی در قندوز (13 مهر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

شهر قندوز در 6 مهر 1394 نیز به اشغال طالبان درآمد؛ عناصر این گروه به مدت دو روز کنترل کامل این شهر را در اختیار داشتند، اما پس از چند روز عملیات نظامی ارتش افغانستان با پشتیبانی هوایی امریکا، در 23 مهر همان سال از قندوز عقب‌نشینی کردند.

حملۀ اخیر طالبان به قندوز انتقاد شدید برخی از سیاستمداران افغان را نیز به همراه داشته‌است .

فاطیما عزیز، نمایندۀ قندوز، تصرف بخش‌هایی از این شهر به دست طالبان را «ناشی از کوتاهی دولت در جلوگیری از ورود طالبان به این شهر» توصیف کرده‌است.

وی در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی طلوع افغانستان تأکید کرد: «اگر مقا‌های ارشد قندوز دفعۀ گذشته مجازات می‌شدند، با تکرار این بحران مواجه نمی‌شدیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای امریکایی نیز از عملیات پاکسازی قندوز پشتیبانی می‌کنند و از پنج‌شنبۀ گذشته تاکنون شش حملۀ هوایی علیه مواضع طالبان انجام داده‌اند.

امریکا سال 2001 به بهانۀ مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد؛ این تهاجم طالبان را از قدرت برکنار کرد، اما ناامنی همچنان در سراسر این کشور آسیایی موج می‌زند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku