News   /   آسيا

فیلیپین رزمایش مشترک با امریکا را متوقف کرد

دِلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین

دِلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین می‌گوید این کشور رزمایش دریایی مشترک با امریکا در دریای جنوبی چین را متوقف کرده است.

لورنزانا، جمعه گفت فیلیپین از واشنگتن می‌خواهد بیش از یکصد سرباز امریکایی را که در عملیات نظارت بر پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در جنوب فیلیپین مشارکت دارند، خارج کند چرا که مانیل خود توانایی جمع‌آوری اطلاعات را به‌دست آورده‌است.

وزیر دفاع فیلیپین با تأکید بر اینکه این کشور حتی بدون کمک واشنگتن هم می‌تواند خود را اداره کند، افزود کشورش در نظر دارد از کشورهای دیگر مانند چین و روسیه سلاح خریداری کند.

لورنزانا افزود رودریگو دوتِرته، رئیس‌جمهور فیلیپین، به دنبال توقف 28 تمرین نظامی است که سالانه با نیروهای امریکایی انجام می‌شود.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین

رئیس‌جمهور فیلیپین، جمعه در شهر داوائو در جنوب این کشور با اشاره به تمرینات نظامی مشترک با امریکا گفت: «امسال، آخرین سال خواهد بود».

دوترته که سابقاً شهردار داوائو بوده‌است، با وعدۀ کاهش جرم و مقابله با قاچاقچیانِ مواد مخدر و پاک‌سازی کشور از وجود آنان، موفق شد حدود 5 ماه پیش در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود.

بر اساس اعلام پلیس فیلیپین، طی چند ماهی که از ریاست‌جمهوری دوترته گذشته‌است، بیش از 3500 نفر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، تقریباً دو سوم این افراد توسط مهاجمان ناشناس و بقیه در عملیات پلیس کشته شده‌اند.

نیروهای نظامی امریکا در رزمایش آبی-خاکی با فیلیپین در منطقه سن آنتونیو، استان زامباله در غرب فیلیپین، 16 مهر 1395 (عکس از رویترز)

رویکرد دوترته در مبارزه با مواد مخدر مورد انتقاد غرب قرار گرفته است.

دوترته، هفتۀ پیش گفته بود اگر امریکا و اتحادیۀ اروپا به روش وی در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر اعتراض دارند و می‌خواهند به کمک‌هایشان پایان دهند، این کار را انجام دهند؛ فیلیپین به آنها التماس نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور فیلیپین، سه‌شنبه نیز از نیروهای ویژه امریکایی خواست جزیرۀ ناآرام أرخبیل را در جنوب فیلیپین تَرک کنند.

وی گفت نیروهای ویژۀ امریکایی که اکنون نیروهای فیلیپینی را آموزش می‌دهند، باعث تشدید ناآرامی در این جزیره شده‌اند.

رئیس‌جمهور فیلیپین اخیراً نیز به دلیل سخنان تند و اهانت‌آمیزش به باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، خبرساز شده بود.

وی چندی پیش اوباما را «حرام‌زاده» خوانده و گفته بود اگر رئیس‌جمهور امریکا مسئلهٔ بحث‌برانگیز مبارزه با قاچاق مواد مخدر در فیلیپین را در جلسهٔ برنامه‌ریزی‌شدهٔ بین رهبران دو کشور مطرح کند، به او ناسزا خواهد گفت.

توهین رئیس‌جمهور فیلیپین به اوباما، باعث لغو نشست آنان شد.

امریکا که تا سال 1946 حاکمیت استعمارگونهٔ فیلیپین را بر عهده داشت، در حال حاضر متحد اصلی نظامیِ این کشور در جنوب آسیا محسوب می‌شود.

به گفتۀ جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، کمک‌های مالی این کشور به فیلیپین سالانه در مجموع به 180 میلیون دلار رسیده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku