News   /   اروپا

روسیه پایگاه‌های نظامی خود در ویتنام و کوبا را مجدداً راه‌اندازی می‌کند

تصویری آرشیوی از نیروهای ارتش روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیۀ سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

معاون وزیر دفاع روسیه از تصمیم این کشور برای از سرگیری حضور نظامی در ویتنام و کوبا و راه‌اندازی پایگاه‌های نظامی خود در این دو کشور خبر داده‌است.

به گزارش رسانه‌های روسیه، نیکولای پانکوف روز جمعه در سخنانی در مجلس دومای این کشور گفت مسکو در نظر دارد حضور نظامی خود را در ویتنام و کوبا، کشورهایی که روسیه پیشتر در آنجا پایگاه‌های نظامی داشت، از سر گیرد.

پانکوف گفت: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم.»

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر تصریح کرد وزارت دفاع روسیه هم اکنون در حال «بررسی مجدد» تصمیمات پیشین مبنی بر تعطیلی این دو پایگاه است.

روسیه پس از فروپاشی شوروی و در راستای کاهش حضور نظامی خود در مناطق مختلف جهان، سال 2000 تصمیم گرفت تا پرچم خود را در ایستگاه شنود الکترونیک «لوردس» در کوبا و پایگاه دریایی «کمرانه» در ویتنام پائین بیاورد و حضور نظامی خود را در خارج از مرزهایش محدود کرد.

این در حالی است که سیاست خارجی روسیه با بالاگرفتن اختلافات با امریکا دربارۀ مسائل مختلف جهانی از جمله مناقشۀ نظامی در اوکراین و سوریه تغییر کرده‌است.

تنش میان مسکو و قدرت‌های غربی از بیش از دو سال پیش و پس از اعلام استقلال شبه‌جزیرۀ کریمه از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، شدت یافت.

جمهوری کریمه در مارس ۲۰۱۴ (اسفند 1392) برای پیوستن دوباره به روسیه همه‌پرسی برگزار کرد و با کسب اکثریت قاطع آراء ساکنان منطقه، جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه را اعلام کرد.

رزمایش نظامی مشترک امریکا و گرجستان نزدیک مرزهای روسیه (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

همچنین گسترش حضور نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مناطق شرقی قارۀ اروپا از دیگر دلایل بالاگرفتن اختلافات میان روسیه و امریکاست.

پیشتر ناتو برای گسترش حضور نظامی خود در مناطق شرق اروپا، سند عضویت مونته‌نگرو در این سازمان نظامی را امضا و از پیوستن گرجستان، مقدونیه و بوسنی‌هرزگوین به ناتو استقبال کرده بود.

این در حالی است که مقامات روسیه در ماه‌‎های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که تقویت حضور نظامی ناتو در مناطق نزدیکِ مرزهای روسیه، «تهدیدی برای صلح منطقه‌ای و بین‌المللی» به شمار می‌آید.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku