News   /   ايران

پیام تشکر پاپ فرانسیس از آیت‌الله مکارم شیرازی

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی (راست)، از مراج تقلید شیعیان، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک

در پی ارسال نامه تشکرآمیز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در مورد مبرا دانستن اسلام از خشونت و ترور، واتیکان نیز در نامه‌ای متقابل تشکر خود را اعلام کرده‌است.

به گزارش ایرنا، واتیکان در نامه‌ای که از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران ارسال شده، تصریح کرده است: «همان طور که استحضار دارید، پیام همۀ ادیان (به خصوص ادیان توحیدی) قبل از هر چیز، پرستش مطلق خداوند و سپس احترام و مهربانی به همۀ انسان‌هایی است که با آن‌ها دیدار می‌کنیم. به همین دلیل اعمال خشونت، به خصوص وقتی که به نام خدا و دین انجام می‌شود، اهانت به خدا و ظلم عظیم به قربانیان است.»

واتیکان در این نامه خاطرنشان کرده‌است: «رهبران دینی امروز باید بیش از گذشته برای حفظ کرامت همۀ انسان‌ها و حقوق اساسی آن‌ها با هم فریاد سر دهند.»

پاپ فرانسیس در خلال سفر اخیر خود به لهستان، هر گونه نسبت دادن خشونت و ترور را به اسلام، بلکه به همۀ ادیان الهی مردود دانسته بود.

پاپ فرانسیس، هنگام بازگشت از لهستان در هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 10 مرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آیت‌الله مکارم شیرازی در نامه‌ای به پاپ فرانسیس که متن آن در تاریخ 30 مرداد در پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید منتشر شد، از مواضع پاپ در مبرا دانستن اسلام از خشونت تقدیر کرده بود.

وی در این نامه تصریح کرده بود: «از این که جناب‌عالی در مصاحبۀ خود طی سفر به لهستان، نسبت دادن خشونت و ترور را به اسلام بلکه به همۀ ادیان الهی مردود دانسته‌اید، بسیار خوش‌وقتم. موضع منطقی جناب‌عالی در قبال دین اسلام و مبرا دانستن آن از اقدام‌های ضدانسانی گروه‌های تکفیری چون داعش (که در روزهای اخیر مجدداً اعلام شد)، شایسته تحسین است.»

گفتنی است، بسیاری از گروه‌های تندرو که عمدتاً از ایدئولوژی وهابیت نشأت می‌گیرند، از جمله گروه‌های تروریستی داعش، جبهه‌النصره و ...، در سال‌های اخیر جنایات گسترده‌ای به ویژه در کشورهای منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا انجام داده‌اند که این موضوع موجب موضع‌گیری منفی علیه دین اسلام و افزایش اسلام‌هراسی در برخی کشورها به ویژه کشورهای غربی شده‌است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku