عربستان تحقیق مستقل بین‌المللی دربارۀ جنایات در یمن را رد کرد

ویرانه‌های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به استان الحدیده در یمن (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

عربستان سعودی درخواست سازمان ملل دربارۀ تحقیق در مورد جنایات صورت‌گرفته در یمن را رد کرده‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی المنار لبنان، عادل الطریفی، وزیر فرهنگ و رسانۀ عربستان سعودی، در بیانیه‌ای اعلام کرد ریاض درخواست نمایندۀ سازمان ملل برای تحقیق در جنگ یمن را رد کرده‌است.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و تعدادی از کشورهای اروپایی پیشتر خواستار تشکیل کمیتۀ مستقل تحقیق بین‌المللی دربارۀ جنایات جنگی ریاض در یمن شده بودند.

این در حالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل که 47 عضو دارد، طرح تشکیل کمیتۀ تحقیق بین‌المللی را تصویب نکرد و به جای آن پیش‌نویس پیشنهادی سودان را دربارۀ بررسی در مناقشۀ یمن تصویب کرد.

طرح تصویب‌شده از بازرسان سازمان ملل می‌خواهد تا «تحقیقات تکمیل‌شدۀ خود را به کمیسیون ملی»،  تحت نظارت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، تحویل دهد که این موضوع اعتراض بسیاری از فعالان حقوق بشر را به دنبال داشت.

کودک یمنی در میان ویرانه‌های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به شهر صنعا، پایتخت یمن (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

حملات هوایی عربستان به یمن

به گزارش شبکۀ تلویزیونی المسیره یمن، جنگنده‌های سعودی روز چهارشنبه استان‌های صنعا، تعز، عمران،صعده و ذمار را هدف قرار دادند که این حملات چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

براساس این گزارش، در حملات عربستان به منطقه آل‌شیخ در بخش منبه در استان صعده یک نفر جان خود را از دست داد. همچنین سعودی‌ها بخش سحار در استان صعده را هدف قرار دادند که در این حملات یک زن کشته و شماری دیگر مجروح شدند.

این گزارش می‌افزاید بمباران یک مرغداری در بخش موزع در استان تعز در جنوب غرب یمن نیز یک کشته برجای گذاشت.

بعلاوه حملۀ هوایی به خودروی وابسته به نمایندۀ کمیتۀ مردمی استان جوف منجر 3 کشته و 3 زخمی برجای گذاشت.

حملات تلافی جویانه یمنی ها

به گزارش خبرگزاری سباء نت یمن، یگان موشکی ارتش و نیروهای انصارالله سه‌شنبه شب 2 دستگاه کامیون حامل تجهیزات نظامی و مهمات مزدوران سعودی را در ورودی شهر مأرب در جنوب یمن را منهدم کردند.

این گزارش می‌افزاید همچنین یگان موشکی ارتش یمن یک خودروی وابسته به مزدوران سعودی را در منطقه کهبوب در استان لحج منهدم کرد.

عربستان سعودی عملیات خود را در یمن از فروردین 1394 آغاز کرده ‌است. سعودی‌ها در این حمله‌ها به دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران کرده‌اند.

رژیم آل سعود، جنگِ یمن را با هدف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله آغاز کرد.

سازمان ملل نهم شهریور اعلام کرد از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر که بیشترشان غیرنظامی هستند، کشته شده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku