News   /   آسيا

نیروهای افغان طالبان را از قندوز بیرون راندند

تصویری از یک سرباز ارتش ملی افغانستان که در جلوی یک فروشگاه تعطیل در حومه شهر قندوز نشسته است.(عکس از رویترز، 12 مهر 95)

کماندوهای افغان با دفع یک حمله پیکارجویان طالبان به قندوز، تروریست‌ها را که زمان کوتاهی شمال این شهر را در تصرف خود داشتند، بیرون رانده‌اند.

نیروهای ناتو مستقر در افغانستان دوشنبه (12 مهر) اعلام کردند: «نیروهای دولتی کنترل قندوز را به دست گرفته و نیروهای امنیتی با حمایت نیروهای کمکی کنترل میدان اصلی شهر را در اختیار گرفتند.»

نیروهای ویژه افغان و بالگردهای دولتی نیز یک روز قبل به منظور پشتیبانی از نیروهای محلی که با شبه‌نظامیان مبارزه می کنند، به منطقه اعزام شدند.

قاسم جنگل باغ، رئیس پلیس قندوز گفت: «مرکز شهر اکنون در اختیار ماست و از تصرف آن‌ها خارج شده است. سرگرم اجرای حمله با هدف پاکسازی منطقه هستیم.»

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون نیز با یادآوری دفع حمله پیکارجویان افزود امریکا نیز در حمایت از نیروهای افغان چندین حمله اجرا کرده است.

وی گفت: «اوضاع همچنان آرام است و همچنان به نظارت و همکاری با شرکای افغان ادامه می‌دهیم.»

پیکارجویان طالبان در ساعات اولیه بامداد دوشنبه پس از درگیرهای سنگین با نیروهای دولتی به مرکز شهر قندوز رسیدند.

در هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی افغانستان بر دفع حملات طالبان در ولایت قندوز و هلمند متمرکز شده‌اند.

 

نیروهای امنیتی افغانستان که خود را برای مبارزه با پیکارجویان طالبان در حومه قندوز افغانستان آماده می کنند. (31 مرداد 95)

طالبان در 6 مهر سال گذشته برای مدت زمان کوتاهی قندوز را به تصرف خود در آورد. قندوز تنها مرکز در میان ولایات افغانستان بود که پس از حملات تحت هدایت امریکا به افغانستان در سال 2001 به دست طالبان سقوط کرد.

پیکارجویان طالبان به مدت  دو روز کنترل کامل شهر را در اختیار داشتند و سرانجام 23 مهر 94 اعلام کردند به حومه آن عقب نشینی کرده‌اند.

 طالبان پس از حملات نظامی تحت هدایت امریکا کنترل خود بر افغانستان را از دست داد اما با وجود حضور نیروهای خارجی اوضاع امنیتی در این کشور همچنان وخیم است.

بنابر آمارهای سازمان ملل که در ماه جولای منتشر شد تنها در نیمه اول سال 2016 یک هزار و 601 نفر در ناآرامی‌‌های افغانستان کشته و سه هزار و 565 نفر مجروح شده‌اند. این آمار از افزایش بی سابقه تلفات غیر نظامیان در این کشور جنگ زده حکایت دارد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku