پیشروی سربازان سوری در حلب با کمک جتهای روس

حضور نیروهای دولتی سوریه در محلۀ سلیمان الحلبی در شهر حلب (9 مهر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای دولتی سوریه بعد از حمله‌های هوایی شبانۀ جت‌های روس در شهر حلب پیشروی کرده‌اند.

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه – که به گروه‌های مخالف دولت دمشق نزدیک است – اعلام کرد: «منطقه‌های جنگی داخل شهر حلب در طول شب هدف ده‌ها حملۀ هوایی روسیه قرار گرفت.»

رامی عبدالرحمان، رئیس این نهاد مستقر در لندن، در پی پیشروی‌های روز یکشنبۀ نیروهای سوری در حلب  گفت حمله‌های روسیه «کمک کرد که نیروهای دولتی در شمال این شهر پیشروی کنند» و به نزدیکی محلۀ الهلک برسند.

عبدالرحمان ادامه داد: «نیروهای دولتی می‌خواهند کنترل محله‌های بستان الباشا و الصاخور را در دست بگیرند تا (محاصرۀ) مناطق تحت کنترل معارضان را تنگ‌تر کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حمله‌های هوایی روسیه محله‌های بستان الباشا، الصاخور و سلیمان الحلبی هدف قرار گرفتند.

در عین حال، رسانۀ جنگ سوریه اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه بیمارستان کِنْدی را در اردوگاه حندرات واقع در شمال شهر حلب در اختیار گرفتند.

حضور نیروهای دولتی سوریه در محلۀ سلیمان الحلبی در شهر حلب (9 مهر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

در این گزارش آمده است درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح در محور شیخ سعید در جنوب حلب در جریان است و سربازان سوری با حمله‌های موشکی و خمپاره‌ای مواضع تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهند.

شهر حلب که زمانی قطب صنعتی سوریه محسوب می‌شد اکنون به عرصۀ جنگی شدید میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی تبدیل شده است؛ این شهر از سال 2012 (1391) به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده است. بخش غربی حلب تحت کنترل سربازان سوری و بخش شرقی آن در تصرف گروه‌های تروریستی است.

در همین حال، وزرای خارجۀ روسیه و امریکا شنبه در تماسی تلفنی دربارۀ وضعیت شهر حلب گفتگو کردند.

وزارت خارجۀ روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف و جان کری به بررسی وضعیت سوریه از جمله «احتمال عادی‌سازی وضعیت در اطراف حلب» پرداخته‌اند.

ویرانی ناشی از درگیری‌ها در شهر حلب (10 مهر 95، عکس از رویترز)

در این بیانیه آمده است «گروه‌های مسلح غیرقانونی» به‌رغم توافق‌های روسیه و امریکا به حمله‌های خود در این شهر ادامه می‌دهند.

آتش‌بس در سوریه با میانجی‌گری امریکا و روسیه از دوشنبه (22 شهریور) اجرایی شد و به مدت هفت روز ادامه یافت اما عدم پایبندی گروه‌های مسلح مانع از تمدید آن شد.

ارتش سوریه 29 شهریور با اشاره به عدم پایبندی گروه‌های مسلح به مفاد توافق آتش‌بس و استفادۀ از این فرصت برای تجدید قوا، تمدید آتش‌بس را غیرممکن دانست و پایان آن را اعلام کرد.

عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی مناطق شرقی حلب از اوایل مهر امسال آغاز شده است. مناطق تحت تصرف گروه‌های تروریستی از 27 تیر در محاصرۀ نیروهای دولتی سوریه قرار دارد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku