پارلمان ترکیه دخالت ارتش این کشور در سوریه و عراق را یک سال تمدید کرد

تصویر آرشیوی از پارلمان ترکیه

پارلمان ترکیه شنبه (10 مهر) به اتفاق آراء با تمدید یک‌سالۀ مجوز استفاده از نیروهای این کشور در سوریه و عراق موافقت کرد.

این مجوز نخستین بار اکتبر 2014 به تصویب پارلمان رسید و سپتامبر 2015 به مدت یک‌ سال دیگر تمدید شد.

این مجوز به ترکیه اجازه می‌دهد در دو کشور همسایۀ جنوبی خود علیه داعش و سایر گروه‌هایی که از نظر آنکارا سازمان‌های تروریستی محسوب می‌شوند، اقدام نظامی انجام دهد. 

ترکیه با استفاده از این مجوز 24 اوت (3 شهریور) عملیاتی بی‌سابقه‌ موسوم به «سپر فرات» را به منظور حمایت از شورشیان طرفدار آنکارا که با پیکارجویان کرد و تروریست‌های داعش می‌جنگند، آغاز کرد.

به نظر می‌رسد آنکارا تعداد نامشخصی نیرو نیز در اردوگاه بعشیقه در خارج از منطقۀ تحت کنترل داعش در موصل واقع در شمال عراق مستقر کرده‌است که سرگرم آموزش مبارزان عراقی برای بازپس‌گیری این شهر هستند. این در حالی است که حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق بارها از ترکیه خواسته است، نظامیان خود را از شمال عراق خارج کند.

این مجوز در نخستین روز از بازگشایی پارلمان ترکیه با حمایت حزب حاکم عدالت و توسعه، حزب مخالف خلق جمهوری‌خواه و حزب جنبش ملی‌گرا به تصویب رسید.

فقط حزب دموکراتیک خلق ،که طرفدار کردها است، با این لایحه مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، مدت اجرای این مجوز جدید تا 30 اکتبر 2017 (8 آبان 1396) خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان خود در بازگشایی پارلمان گفت هدف اولیه از عملیات سوریه ایجاد یک «منطقۀ امن عاری از سازمان‌های تروریستی» است.

اردوغان با تقدیر از نتایج عملیات در شهر جرابلس سوریه گفت از زمان بازپس‌گیری این شهر از دست داعش، جمعیت آن از 2 هزار نفر به 40 هزار نفر افزایش یافته است.

در این عملیات علاوه بر داعش، پیکارجویان یگان‌های مدافع خلق ،که از نظر آنکارا یک گروه تروریستی است، نیز هدف قرار می‌گیرند.

ترکیه از جمله کشورهایی است که به حمایت از داعش متهم هستند. مقامات سوریه بارها تاکید کرده‌اند، تروریست‌های داعش از ترکیه وارد این کشور جنگ زده می‌شوند.

هفتۀ گذشته سید‌حسن نصرالله دبیر‌کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد، عربستان، ترکیه، قطر، آمریکا و فرانسه از حامیان اصلی تروریست‌های داعش هستند.

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku