انتقاد شدید حماس از حضور عباس درمراسم خاکسپاری پرز

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین (وسط) که با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در مراسم خاکسپاری شیمون پرز رئیس پیشین این رژیم دست می دهد.(9 مهر 95،عکس از خبر گزاری فرانسه)

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به دلیل شرکت در مراسم خاکسپاری شیمون پرز، رئیس پیشین رژیم اسرائیل انتقاد کرده است.

محمود عباس به همراه هیاتی از جمله صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، در مراسم خاکسپاری شیمون پرز که روز جمعه (9 مهر) برگزار شد، شرکت کرد.

عباس و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، در این مراسم دست دادند و عباس مراتب تسلیت خود را به خانواده پرز ابراز داشت.

حماس پیشتر ضمن درخواست ازعباس برای شرکت نکردن در این مراسم اعلام کرده بود چنین اقدامی می‌تواند سایر کشورهای عربی را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل تشویق کند و این اقدام تاثیرِ فاجعه‌باری بر تلاش فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی خواهد گذاشت.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین همچنین گفت: «ما تسلیت عباس برای شیمون پرز را محکوم کرده و آن را بی‌‌حرمتی به خون شهدا و آلامی که مردم فلسطین متحمل شدند، تلقی می‌کنیم.»

اظهارات رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل نام بردن از پرز به عنوان شریکی «شجاع» برای صلح  نیز با انتقاد شدید برخی از چهره‌های برجسته در رام‌الله روبرو شده است که پرز را چیزی بیش از یک «جنایتکار جنگی» نمی‌دانند.

مرکز پزشکی «شبا» در تل آویو روز چهارشنبه (7 مهر) خبر فوت پرز 93 ساله را اعلام کرد.

شیمون پرز، رئیس پیشین رژِیم اسرائیل

پرز در بیش از 5 دهه فعالیت سیاسی‌اش، سمت‌های مهمی را در رژیم اسرائیل برعهده داشت.

در دوره ریاست پرز بر رژیم اسرائیل دو جنگ تمام‌عیار علیه نوار محاصره شده غزه به راه افتاد که در مجموع سه هزار و 700 فلسطینی کشته شدند.

این در حالی بود که پرز تحقیق سازمان ملل را که به دلیل شش حمله جدی علیه ساختمان‌های سازمان ملل در جریان تهاجم اول این رژیم به غزه  مورد انتقاد قرار داده بود، «جانبدارانه » و «شرم آور» توصیف کرده و گفته بود تل آویو به دلیل «دفاع» از مردم خود عذرخواهی نخواهد کرد.

 در همین حال، ساکنان غزه روز جمعه هم زمان با مراسم خاکسپاری پرز که با حضور باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا و دیگر رهبران کشورهای حامی اسرائیل برگزار شد، تظاهرات «روزِ خشم» برگزار کردند.

مقام‌های رژیم اسرائیل همچنین بازدید این هفته فلسطینیان از نوارغزۀ تحتِ اداره حماس به مسجدالاقصی در بیت‌المقدس اشغالی را لغو کردند و افزودند این بازدید ممکن است روند برگزاری مراسم خاکسپاری پرز را برهم بزند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku