سازمان ملل باز هم از جنایات سعودی در یمن چشم‌پوشی کرد

یمنی‌ها در حال بیرون کشیدن پیکر یک کودک خردسال از زیر آوار خانه‌ای در شهر صعده هستند که در حملات هواییِ مرگبارِ عربستان سعودی به این شهر ویران شده است. (10 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل بار دیگر به دلیل لابی‌گری پادشاهی سعودی از اجرای تحقیقات مستقل دربارۀ اقدام عربستان سعودی در نقض حقوق بشر یمنی‎‏ها باز‌ماند. 

پیشتر زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، و تعدادی از اعضای اتحادیۀ اروپا، خواستار تحقیق مستقل و بین‌المللی دربارۀ موارد نقض حقوق بشر در حملۀ متجاوزانۀ ائتلاف تحتِ امر سعودی به کشور فقیر یمن شدند.

با این حال، شورای 47 عضویِ حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه به اتفاق آراء پیش‌نویس قطعنامه‎ای را به تصویب رساند که سودان آن را پس از چند روز مذاکرۀ پشت‌پرده در ژنوِ سوئیس، تهیه کرده‌بود. این پیش‌نویس نسخۀ ضعیف‌شدۀ درخواست پیشین برای تحقیق مستقل دربارۀ موارد نقض حقوق بشر در حملۀ متجاوزانۀ ائتلاف تحتِ امر سعودی به یمن محسوب می‎شود.

این قطعنامه از سازمان ملل می‌خواهد تا به محققانش دستور دهد که «تحقیقات کمیسیون ملی را تکمیل کرده» و موارد نقض حقوق‌بشر به دست همۀ طرف‌های درگیر در یمن را ثبت کنند.

این قطعنامه با واکنش منفی فعالان حقوق‌بشر و سازمان‌های بین‌المللی روبرو شده است.

سلما عامر، از کارکنان سازمان ملل در مؤسسۀ مطالعات حقوق‌بشرِ قاهره در مصر، گفت تصویب قطعنامۀ مذکور مصونیت از مجازات عربستان سعودی را فراتر از نیاز به محافظت از مردم یمن قرار داده است.

وی افزود: «(عربستان) سعودی و متحدانش، نظیر امریکا، تا کنون نشان داده‎‏اند که هنوز هم می‌توانند تلاش‎های صورت گرفته در سازمان ملل برای اطمینان از پاسخ‎گویی نسبت به بروز جنایات جنگی در یمن را، ناکام بگذارند.»

جان فیشر، رئیس‌ دفتر سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در ژنو، نیز «لابی‌گری تهاجمی ریاض علیه یک تحقیق کامل و بین‌‎المللی» را محکوم کرد و از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خواست عضویت عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورده و از انتخاب مجدد آن جلوگیری کند.

رژیم سعودی سال گذشته نیز با استفاده از نفوذ خود در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل مانع اجرای یک تحقیق مستقلِ بین‌المللی دربارۀ جنگ یمن شد.

اجساد قربانیان حملات هوایی عربستان در یمن در سردخانه ای در شهر بندری حُدَیده، 31 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سیداحمد الوداعی، مدیر مرکز حقوق‌بشر و دموکراسی بحرین، قطعنامۀ پنج‌شنبۀ شورای حقوق‌بشرِ سازمان ملل را «شکستی دیگر برای این سازمان رده‌بالای حقوق‌بشر دانست که بی‌شرمانه عضویت عربستان سعودی را می‌پذیرد».

وی پادشاهی سعودی را «یکی از بی‌رحم‌ترین، ظالم‌ترین و سرکوبگرترین دولت‎ها در جهان» نامید که سازمان ملل به آن اجازه می‌دهد قطعنامه‎هایی را به این سازمان دیکته کند».

سازمان بین‌المللی نجات کودکان نیز اعلام کرد با این قطعنامه نمی‎توان حقیقت را دربارۀ نقض حقوق‌بشر و قوانین بشردوستانه که باعث نابودی زندگی کودکان یمن و خانواده‏‎های آن‎ها شده است، روشن کرد.

سازمان ملل اخیراً تأیید کرد که طی 18 ماهِ گذشته و از آغاز حملات مرگبارِ عربستان به یمن، دست‌کم 10 هزار نفر کشته شده‌اند.

پیشتر دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در تاریخ 4 شهریور با انتشار گزارشی اعلام کرد حملات هواییِ ائتلافِ تحتِ امر عربستان سعودی به یمن عامل عمدۀ قتل 3 هزار و 799 غیرنظامی و زخمی شدن 6 هزار و 711 شهروند یمنیِ دیگر بوده است.

تصویری از بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز در استان حجه یمن که هدف حمله هوایی عربستان سعودی قرار گرفته است؛ 25 مرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل در این گزارش به حملات متعدد جنگنده‌‎های سعودی به مناطق مسکونی، بازارها، بیمارستان‌‎ها و مدارس اشاره کرد و همچنین قتل‌های هدفمند، استفاده از بمب‌های خوشه‏‌ای، مین، حملۀ تک‌تیراندازها و استفادۀ از کودک‌سربازها در یمن را محکوم کرد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان ملل متحد بیش از 60 درصد تلفات غیر نظامی در یمن به علت حملات هوایی ائتلاف تحت امر عربستان سعودی بوده است.

اما بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در تاریخ ششم ژوئن (17 خرداد) نام این ائتلاف را از فهرست سیاه کودک کشی خارج کرد. وی پس از مدتی اذعان کرد که تحت فشار سعودی‌ها و تهدید آن‌ها در رابطه با قطع کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه به سازمان ملل، نام این ائتلاف را از این فهرست خارج کرده است.

براساس گزارش کمپین کنترل تسلیحات، بریتانیا، فرانسه و امریکا برخی از صادرکنندگانِ عمدۀ سلاح هستند که به ریاض در تجاوز مرگبار به یمن کمک می‌کنند. با وجود محکومیتِ بین‌المللیِ اقدام این کشورها در قبال فروش تسلیحات به عربستان و تداوم تجاوز وحشیانۀ ائتلاف سعودی به یمن، تسلیحِ عربستان کماکان ادامه دارد.

عربستان از فروردین 1394 به منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله حملات هوایی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku