بشار جعفری: تروریست‌های احرارالشام در صدد حملۀ شیمیایی به سوریه هستند

بشار جعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت، 4 مهر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سوریه به سازمان ملل گفته‌است تروریست‌های احرارالشام قصد دارند غیرنظامیان را با فسفر سفید هدف حمله قرار داده و نیروهای دولتی سوریه را مقصر جلوه دهند.

بشار جعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل یکشنبه (4 مهر) گفت: «من اطلاعاتی دارم مبنی بر اینکه تروریست‌های احرار الشام قصد دارند با استفاده از فسفر سفید جمعیت غیرنظامی را هدف حمله قرار دهند تا اتهاماتی علیه دولت و ارتش سوریه مطرح کنند.»

جعفری که در نشست اضطراری شورای امنیت صحبت می‌کرد، افزود این تندروها قصد دارند خود را به صورت نیروهای ارتش سوریه درآورند و از همۀ ماجرا فیلم بگیرند تا حقایق را تحریف کنند.

فسفر سفید یک مادۀ آتش‌زا است که وقتی در تماس با پوست قرار بگیرد سوختگی‌‎های وحشتناک، جراحات شدید یا مرگ را موجب می‌شود. طبق معاهدۀ ژنو مصوب سال 1980، استفاده از فسفر سفید به عنوان سلاح ممنوع است.

امریکا پیش از این تلاش روسیه برای قرار گرفتن نام احرارالشام در فهرست سیاه سازمان ملل را ناکام گذاشته بود.

تصویر آرشیوی از اعضای گروه تروریستی احرار الشام
تصویر آرشیوی از اعضای گروه تروریستی احرارالشام

جعفری افزود 2 کارشناس تسلیحاتی امریکا به طرز مشکوکی از یک انبار مهمات شیمیایی در شهر سراقب در شمال غرب سوریه، که تحت کنترل تروریست‌ها قرار دارد، بازدید کردند و پس از بررسی این محل عازم ترکیه شدند.

وی تأکید کرد سوریه کاملاً مطابق با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی در زمینۀ جنگ عمل می‌کند و اتهامات مبنی بر استفادۀ نیروهای سوری از سلاح‌های آتش‌زا در عملیات‌های خود را رد کرد.

وی در ادامه با انتقاد از چشم‌پوشی سازمان ملل از استفادۀ تروریست‌ها مورد حمایت خارج از تسلیحات شیمیایی گفت: «ما بیانیه‌های چندین نمایندۀ سازمان ملل مبنی بر استفادۀ ما از تسلیحات ممنوعه یا هدف قرار دادن جمعیت غیرنظامی را محکوم می‌کنیم.»

جعفری با اشاره به اینکه دولت سوریه حتی از یک وجب از خاک خود صرفنظر نمی‌کند افزود ارتش در نهایت شهر راهبردی حلب در شمال غرب این کشور را آزاد خواهد کرد.

این در حالی است که سوریه پیشتر همۀ اتهامات ادعایی مبنی بر استفاده از گاز سمی در عملیات نیروهای ارتش در منطقۀ تحت تصرف شبه نظامیان در شهر راهبردی حلب را رد کرده بود.

وزارت امور خارجۀ سوریه در بیانیه‌ای که 18 شهریور منتشر شد، ضمن رد این اتهامات تصریح کرد، دولت دمشق برای همکاری با «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» در ارتباط با این ادعاها آماده‌‍‌است.

وزارت خارجۀ سوریه همچنین گروه‌های تروریستی و حامیان آن‌ها را به اقدامات جنایتکارانه در این کشور بحران‌زدۀ عربی متهم کرد و هدف از این گونه ادعاها را تلاش برای تضعیف پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه دانست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku