روشنفکران امریکایی خواستار تحریم شهرک‌‎های اسرائیلی

نمایی از ساخت‌وسازهای جدید در شهرک‎ اسرائیلی‌نشینِ نبی یعقوب در شمال‌ بیت‌المقدس شرقی (2 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

بیش از 70 تن از روشنفکران و دانشگاهیان امریکایی با انتشار یک نامۀ سرگشاده، خواستار تحریم هدفمند شهرک‌های اسرائیلی و محصولات آن‌‎ها شدند.

روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص در گزارشی اعلام کرد امضاکنندگان این نامه، آن را در مجلۀ «نقد و بررسیِ کتاب نیویورک»The New York Review of Books منتشر کردند.

 آن‌ها در این نامه از دولت امریکا خواستند تا شهرک‌ها را از منافع تجاری محروم کرده و برای نهادهای اقتصادی اسرائیلی در کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری معافیت مالیاتی قائل نشود.  

البته امضاکنندگان این نامه تنها بر تحریم شهرک‌های اسرائیلی تأکید داشتند نه بر اقدامات تنبیهی علیه نهادهای اسرائیلی که در دیگر مناطق سرزمین فلسطین زندگی می‎کنند.

از زمان اشغال فلسطین، رژیم اسرائیل 120 شهرک در مناطق اشغالی ساخته است. سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی می‌دانند چرا که این شهرک‌ها در مناطق اشغال‎شده به دست اسرائیل در جنگ 1967 ساخته شده‌اند و براساس کنوانسیون ژنو، هرگونه ساخت و ساز در مناطق اشغال‌شده ممنوع است.

در بخش‌هایی از سرزمین فلسطین که شهرکی نیز در آن‌ها وجود ندارد، وجود ایست‌های بازرسیِ متعدد، به شدت آزادی فلسطینیان را محدود کرده است.

تل‌آویو در همین‌حال با ادعای توسل ساکنین فلسطینیِ روستاها و شهرها به خشونت، مناطق مختلف را تحت محاصرۀ همه‌‎جانبه و طولانی‌مدت قرار می‌‎دهد.

روشنفکران امریکایی اعلام کردند سرزمین‌های فلسطینی که شهرک اسرائیلی در آن‌ها وجود ندارد، نباید تحت تحریم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قرار بگیرند.

دیدار هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، (راست) و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نیویورک امریکا (4 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

این نامه در حالی منتشر شده است که روز یکشنبه هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نیویورکِ امریکا دیدار کرد.

کلینتون در این دیدار بر مقابله با جریان مشروعیت‌زدایی از اسرائیل از طریق اقداماتی نظیر مقابله با «انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» تأکید کرد.

جنبش بین‌المللی «انزوا، عدم سرمایه‎گذاری و تحریم اسرائیل» در ماه جولای سال 2005 با همکاریِ 171 سازمان فلسطینی آغاز شد که خواستار«اَشکال مختلف تحریم علیه اسرائیل تا زمان عمل این رژیم به تعهداتش تحت قوانین بین‌المللی» شده بودند.

از آن تاریخ تاکنون هزاران داوطلب در سراسر جهان به این کمپین با هدف ارتقای آرمان مردم فلسطین پیوسته‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku